הסכם פשרה ברשלנות רפואית

תוכן עניינים

הליך של תביעת רשלנות רפואית בבית המשפט הוא ברוב המקרים ארוך, מורכב ויקר. הסכם פשרה עם הנתבעים הוא דרך מקובלת לקצר הליכים ועדיין לזכות בפיצויים. דה פקטו, מרבית תביעות הרשלנות הרפואית, מסתיימות בהסכם פשרה. אז מהו הסכם פשרה ברשלנות רפואית? כל הפרטים במאמר

עם כל הכבוד לצורך להיות צודקים, לפעמים עדיף להיות חכמים. במקרה של תביעת רשלנות רפואית, פירוש הדבר, לעיתים, ויתור על הליך משפטי ממושך ומורט עצבים עד לזכייה, לטובת הסכם פשרה עם הצד השני. סכום הפיצויים יהיה אולי נמוך יותר, אבל הוא יבוא עם חיסכון בעינוי הדין ועם ביטחון מלא שהפיצויים הנחוצים לשיקום הנפגע, אכן יגיעו ומהר יותר.

מהו הסכם פשרה ברשלנות רפואית?

הסכם פשרה ברשלנות רפואית, הוא מסמך שנחתם בין התובע לבין הנתבע מחוץ לכותלי בית המשפט ומייתר את הצורך להמתין להכרעת השופטים בנושא.

כדי להגיע להסכם כזה, מתנהל משא ומתן בין הנציגים המשפטיים של שני הצדדים, במהלכו נדונים הנזק שנגרם לתובע בעקבות הרשלנות הרפואית, חומרת הנזק והשלכותיו על בריאותו ואיכות חייו של הנפגע וכן סכום הפיצויים הנדרש, כדי לפצות אותו ולאפשר לו להשתקם ולנהל אורח חיים מותאם ככל האפשר. 

הסכם פשרה מלא מול הסכם חלקי

הסכם פשרה בתביעות רשלנות רפואית יכול להיות הסכם מלא או חלקי. בהסכם פשרה מלא, כל הנושאים מסוכמים על ידי נציגי שני הצדדים, כולל חישוב סכום הפיצויים המגיע לנפגע. בחירה ללכת להסכם פשרה חלקי, נעשית כאשר שני הצדדים לא מצליחים להגיע להסכמות על כל הסעיפים, לרוב מדובר בקביעת סכום הפיצויים לנפגע והם נעזרים לשם כך בבית המשפט.

למה מומלץ להעזר בעורך דין בהליך הסכם פשרה?

כאשר ניגשים לחתום על הסכם פשרה בתביעת רשלנות רפואית, חשוב מאוד להסתייע בייצוג משפטי, כדי למצות את מקסימום הפיצויים שניתן לקבל.

יש לזכור שהצד הנתבע בתביעות רשלנות רפואית, הוא בדרך כלל גוף גדול כמו בית חולים או קופת חולים, המגייס במקרים כאלה סוללות של עורכי דין, בניסיון להגיע להסכם הפשרה הנמוך ביותר עם הנפגע, כדי למזער את העלויות.

התובע מצדו, נמצא במצב לא פשוט, פיזית ולפעמים גם נפשית, זקוק לכספי הפיצויים ומעוניין לסיים את הפרשה במהירות האפשרית לכן עלול להיות נתון ללחץ ולהסכים לסכום פיצויים נמוך.

מסיבה זו, התובע חייב להיעזר בשירותיו של עורך דין מיומן, בבואו לחתום על הסכם פשרה, כדי שלא לקפח את זכויותיו. עורך דין בעל ידע וניסיון בתחום, כמו משרד עורכי הדין בעפולה – AS, יוכל לעמוד על כל מה שמגיע לנפגע ולהגיע להסכם פשרה שימצה את זכויותיו לפיצוי על הנזק שנגרם לו. כל זאת, מבלי להמתין, לעיתים לאורך שנים, להכרעת בית המשפט.

תביעות רשלנות נפוצות המגיעות להסכם פשרה

תביעות רשלנות רפואית המסתיימות בהסכם פשרה, נוגעות לכל תחומי הרפואה, אם אלה תביעות על נזק שנגרם בעקבות רשלנות רפואית בניתוח, לרבות ניתוחים פלסטיים ואסתטיים, תביעות רשלנות בלידה, רשלנות באבחון מומים בעובר ועוד.

הגעה להסכם פשרה היא פעמים רבות האינטרס של שני הצדדים, הן נפגע הרשלנות והן המוסד הרפואי בו מועסק מי שנחשד ברשלנות, כדי שלא למשוך את ההליך המשפטי. עבור התובע, זוהי הדרך המהירה ביותר לקבל את כספי הפיצויים, מבלי להידרש להמתנה של חודשים או שנים, עד להכרעת פסק הדין על ידי בית המשפט.

למה רוב תביעות הרשלנות הרפואית מסתיימות בפשרה?

על פי נתונים שפורסמו באתר TheMarker, רק 1% מתביעות הרשלנות הרפואית המוגשות לבתי המשפט, מגיעות לפסק דין. כל השאר, מסתיימות בהסכם פשרה.

אפשר להבין את הנתון הזה, כשלוקחים בחשבון שנפגע רשלנות רפואית, נמצא במצב קשה מכל בחינה. במקביל לסבל הגופני והנפשי שגרמה הרשלנות והעיסוק בטיפולים רפואיים או שיקומיים ושאר פרוצדורות, עליו להתמודד בבית המשפט מול גוף רפואי גדול, להוכיח שכשל ולהמתין תקופה ארוכה לכספי הפיצויים, שיסייעו לו לשקם את חייו.

לא מפתיע משום כך, שנפגעי רשלנות רבים מעדיפים להגיע להסכם פשרה, כדי לקצר את ההליך ולזכות בכספי הפיצויים בשלב מוקדם יותר, על מנת שיוכלו להמשיך הלאה ולהניח את הסיפור הלא נעים מאחור.

סיבה נוספת לבחירה בהסכם פשרה בתיקי רשלנות רפואית, היא שבהסתמכות על החלטת בית המשפט, יש גם הימור. השופט יכול להשתכנע דווקא מהראיות שמציגים הנתבעים ולפסוק לטובתם, כלומר להחליט שאין הוכחות לכך שמדובר ברשלנות רפואית ולהותיר את הנתבע בידיים ריקות.

בחירה בחתימה על הסכם פשרה, מאפשרת לתובע ללכת על בטוח. סכום כספי הפיצויים יהיה במקרים רבים אמנם נמוך יותר ממה שיכול היה לפסוק בית המשפט, אבל קבלתם תהיה מובטחת ומהירה יותר.

גם במערכת המשפטית עצמה, מעדיפים ששני הצדדים בתביעות רשלנות רפואית יגיעו לפשרה בינם לבין עצמם, כדי להימנע מההכרעה בתיקים הללו, שהם במקרים רבים מורכבים, סבוכים ומרובי זוויות.

תהליך הגישור ומשא ומתן על תחשיב הנזק

להסכם פשרה ניתן להגיע באמצעות התערבות של מגשר, שהוא עצמו עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית, אך אינו נמצא בניגוד עניינים. הליך הגישור בין הצדדים בנוכחות המגשר, מסתכם ברוב המקרים במפגש אחד, שעלותו 3,000-4,000 שקלים לכל צד.

המגשר מעיין בכל המסמכים והראיות שמביאים שני הצדדים ושומע את טענותיהם ובסיום מציע  לצדדים הצעת פשרה ראשונית, שיכולה להשתנות בהמשך, בהתאם לראיות חדשות שיגיעו.  

במקרים אחרים, נעזרים שני הצדדים כדי להגיע להסכם פשרה בבית המשפט, כדי שיגיש "תחשיב נזק". בהליך כזה, התובע והנתבע מציגים בפני השופט את טענותיהם ואת הראיות שהביאו והוא מציע את גובה הפיצויים, שגם הוא עדיין ראשוני ויכול להשתנות בהמשך. 

מה צריך לדעת לפני שחותמים על הסכם פשרה?

לפני שמגיעים להסכם פשרה בתביעת רשלנות רפואית, כדאי לדעת כמה דברים:

  • איסוף ראיות – כדי לצאת מהסכם הפשרה עם סכום הפיצויים הגבוה ביותר שניתן לקבל, התביעה צריכה להשקיע במספר רב ככל האפשר של ראיות, שיוכיחו את הרשלנות הרפואית מצד הנתבע. חוות דעת של מומחים מתחום הרפואה, הם מחויבי המציאות כדי להוכיח שהייתה רשלנות ושהיא זו שגרמה את הנזק למטופל.
  • סעיף סודיות – הסכמי פשרה בתיקי רשלנות רפואית כוללים ברוב המקרים סעיף סודיות, מלבד בתביעות המוגשות נגד המדינה (כשמדובר בבית חולים ממשלתי למשל). המשמעות של סעיף כזה היא, שהתובע אינו רשאי לחשוף ברבים את סכום הפיצויים שקיבל בהסכם הפשרה.
  • מתי יגיע הכסף – תשלום הפיצויים לנפגע רשלנות רפואית בעקבות הסכם פשרה בין הצדדים, אמור להתבצע כעבור חודש או חודשיים, מיום החתימה על ההסכם.
  • לא על חשבון קצבאות – חשוב להבטיח שבהסכם הפשרה, מצוין שהפיצויים אותם עתיד לקבל נפגע הרשלנות הרפואית עבור הנזק שנגרם לו, אינם באים על חשבון קצבאות שונות להן הוא זכאי, במקרה של נכות, מביטוח לאומי או מכל גוף אחר.
  • נפגע רשלנות קטיןכאשר הסכם הפשרה ברשלנות רפואית עוסק במקרה שבו הנפגע הוא קטין, התובעים צריכים להציג לבית המשפט, במסגרת הסכם הפשרה, תוכנית לחלוקה ולהשקעה של החלק בכספי הפיצויים השייך לקטין, עד הגיעו לגיל 18, אז יוכל לעשות בהם שימוש.
  • ביטול טענות – תובע בתיק רשלנות רפואית החותם על הסכם פשרה, מתחייב למעשה שלא יהיו לו בעתיד טענות נוספות כלפי הנתבע, גם אם יחול שינוי במצבו הבריאותי.
מידע נוסף

מאמרים נוספים

צרו קשר

דילוג לתוכן