פירוק שיתוף במקרקעין

תוכן עניינים

שותפים לנכס מקרקעין אשר היחסים בינהם עלו על סרטון לא פעם מגיעים למצב של פירוק שיתוף בגלל חוסר היכולת להגיע לפשרה, פירוק שיתוף נפוץ יותר בקרב בני זוג גרושים , שותפים עסקיים ומשפחות שקיבלו בירושה נכס מקרקעין.

כאשר אחד הצדדים אינו מרוצה מהשותפות בנכס הוא הינו יכול להגיש תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין. פירוק שיתוף במקרקעין זהו הליך בכלל לא פשוט, ארוך הדורש כוחות נפשיים בעקבות השלבים המשפטיים הרבים שנדרש לבצע, אך כאשר יש הכסמה בין הצדדים לפירוק השיתוף ומכירת הנכס ההליך הוא הרבה פחות מסובך.

תהליך פירוק שיתוף

אם כאמור יש אור ירוק למכירת הנכס בין כל השותפים והסכמה על מחיר המכירה אז הליך המכירה יכול להתבצע אבל אם זה לא קורה, יש להעזר בשירותו של עו"ד מקרקעין מקצועי ומנוסה אשר יפנה לשאר השותפים במכתב למימוש המקרקעין, זאת אומרת שכל שותפי הנכס צריכים לחתום על המסמך ולהביע הסכמה על מכירה, במקרה ששאר השותפים לא חתמו על המסמך , על עורך הדין להודיע לשאר השותפים שהלקוח שלו מעוניין להגיש תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין.

הגשת תביעה על פירוק שיתוף במקרקעין תתבצע על ידי עורך הדין בפנייה לבית המשפט. בית המשפט יחייב את השותפים בפירוק שיתוף וחלוקה שווה של הנכס בין אם זו חלוקה כספית ממכירה ובין אם זו חלוקה בעין אשר מאפשרת לחלק את הנכס במטרים בין השותפים, פתרון החלוקה בעין אינו אופציונלי כשלא מדובר בנכס גדול עם הפרדה ברורה בין הדירות של הנכס וגם במקרים של זוגות גרושים אשר רוצים להתרחק מבן הזוג השני.

היכן מוגשת תביעת פירוק שיתוף?

תביעת פירוק שיתוף עד 2 וחצי מליון שקלים תוגש ותנוהל בבית משפט השלום, תביעה של יותר מסכום זה תוגש לבית המשפט המחוזי . כאשר הנכס רשום בטאבו והינו עולה על 2 וחצי מיליון שקלים התביעה תנוהל בבית משפט השלום הקרוב לאזורם. במקרים של שותפות בנכס בין בני משפחה התביעה תוגש לבית המשפט לענייני משפחה בלי התייחסות לשווי הנכס.

פירוק שיתוף שלא בתום לב

אם בית המשפט מוצא לנכון כי בקשת התביעה לפירוק שיתוף לא בוצעה בתום לב, זאת אומרת ששותפי הנכס הציגו ראיה כי התובע עושה שימוש לרעה בזכותו, בית המשפט לא ידון בבקשת פירוק השיתוף לרבות במקרים בהם יש עדיפות לבעלות משותפת כמו שביל גישה משותף לבית , קיר מפריד בין הבתים וכו.

הסכם שיתוף

כאשר קיים הסכם שיתוף בין בעלי הנכס, ובהסכם זה קיימים הגבלות לפירוק שיתוף, בית המשפט יכול להודיע על פירוק שיתוף רק לאחר שלוש שנים ממועד חתימת ההסכם, וכאשר אחד מהשותפים הפר את הסכם השיתוף מכל סיבה שהיא רשאים השותפים להגיש תביעה מבלי לחכות שלוש שנים.

במקרים בהם גרים בבית קטינים יש לסדר להם מקום חלופי ראוי לפני פירוק השיתוף ומכירת הנכס!

כמו שאתם קוראים הליך פירוק שיתוף הינו מרובה בפרטים ושלבים אשר מצריכים עורך דין מנוסה המומחה במקרקעין – משרד עורך דין ענבל ששי ושות׳ מעניק מענה מקצועי ללקוחות אשר מעוניינים להתחיל בהליך פירוק שיתוף – אנו מחכים לפנייתכם.

בדיקת חריגות בניה

כדאי לבדוק חריגות בניה במבנה יש לפנות לרשם המקרקעין(טאבו) אשר מציג את ייעוד הקרקע, תוכניות והיתרי בניה. גם כדאי לעבור על תיק בניין של נכס מקרקעין בוועדה המקומית לתכנון ובניה המציג את גודל הנכס המאושר מול גודל בנוי בפועל ואם קיימים חריגות לטובה( מבחינת ארנונה ומס) או לרעה.

בנוסף ניתן לוודא אם ישנם זכויות בניה נוספות עבור הנכס שאינן מנוצלות ויכולות להיות מנוצלות בעתיד, פרט אשר יכול להשפיע על שווי הנכס.