תביעה לילד נכה ביטוח לאומי

האפיק של קבלת קצבה עבור ילד נכה נועד לאפשר להורים לטפל בילדיהם המצויים באופן עקבי במצב פיסי או נפשי ירוד, ברמה אשר מטילה על ההורה המטפל הוצאות כספיות כבדות ומצריכה ממנו הקדשה של זמן ומאמץ חריגים לשם הטיפול בילד. רוצים לדעת האם אתם זכאים לקצבת ילד נכה עבור ילדכם, מה הם התנאים והמצבים הבריאותיים לקבלת גמלת ילד נכה וכיצד מגישים את התביעה לביטוח הלאומי? כל הפרטים החשובים שעליכם לדעת נמצאים במאמר זה.

תוכן עניינים

מי זכאי לקצבת ילד נכה?

 תקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה) קובעות רשימה סגורה אך ארוכה של מחלות וליקויים אשר מזכים הורים בקצבת ילד נכה לילדיהם. מדובר בליקויים ומחלות כגון שיתוק מוחין, בעיות גפיים, אלרגיה חמורה, אפילפסיה,  דיסאוטונומיה משפחתית, בעיות דיבור, בעיות בדרכי הנשימה, מחלות כליה חמורות, ליקויי ראיה ועיוורון, ליקויי שמיעה, סכרת, סרטן, פגות, תסמונת דאון, אוטיזם ועוד, וכן ליקויים נפשיים שונים.

מהם התנאים לקבלת גמלת ילד נכה?

  • זהות הילד – ראשית, על הילד להיות קטין (מתחת לגיל 18), ולהיות ילדו הביולוגי, החורג או המאומץ של אדם המבוטח על ידי ביטוח לאומי בישראל או שהיה מבוטח בעבר ובעת מותו היה תושב ישראל. אפשרות נוספת היא כאשר מדובר בילד שעשה עליה לארץ ישראל ללא הוריו, אלא עם אפוטרופוס שמונה לו או עם בן משפחה שהוא אח, אחות, סב, סבתא דוד או דודה של הילד.
  • המדינה בה הילד מצוי – ברירת המחדל הוא שהילד צריך להימצא בישראל. במידה והילד טס לחו"ל וכבר מקבל קצבה במשך לפחות חודשיים טרם יציאתו מן הארץ, הוא ימשיך לקבל את הקצבה למשך שלושה חודשים נוספים למרות שהותו בחו”ל. אולם, ניתן לקבל את הקצבה לפרק זמן ממושך יותר אם פונים לביטוח לאומי טרם היציאה לחו"ל, והיציאה לחו"ל היא לשם קבלת טיפול רפואי אשר לא ניתן לקבלו בארץ או שאין מספיק ניסיון בביצועו בארץ, או אם הילד יצא מן הארץ כיוון שהורה שלו טס לשליחות מטעם המדינה או מעסיק ישראלי והמעסיק ממשיך לשלם עבורו דמי ביטוח לאומי.
  • הימצאות הילד עם המשפחה, במוסד שיקומי או באשפוז – על הילד להימצא בביתו יחד עם משפחתו או במוסד פנימייתי שיקומי. סכום הגמלה שתשולם תלוי במקום הימצאותו של הילד, כאשר הקצבה המרבית ניתנת לילדים השוהים עם משפחתם או שההורים נושאים בכל הוצאות החזקת הילד, נמצאים עימו בבית החולים ומטפלים בו. אם הילד מאושפז בבית חולים לצרכי שיקום או ריפוי, תינתן לו קצבה רק למשך שנה מיום תחילת האשפוז, ולאחר מכן תערך בדיקה מחודשת של זכאותו להמשך קבלת קצבה.
  • האם הילד מקבל קצבת ניידות? חשוב לציין כי לעיתים קבלת קצבת ניידות עשויה לפגוע בזכאות לקבלת קצבת ילד נכה.

איך מגישים תביעה לקבלת קצבת ילד נכה בביטוח לאומי?

יש למלא את טופס תביעה לגמלת ילד נכה ולהגישו על ידי הורי הילד, או אם הילד לא נמצא עם הוריו אז על ידי האפוטרופוס שמונה לו או מי שמחזיק בילד בפועל.  לטופס יש לצרף את המסמכים הרלוונטיים המוכיחים ומפרטים את עצם קיום המחלה, את מועד תחילתה והטיפולים שניתנו בגינה. ניתן לבקש בטופס שקביעת הנכות תיעשה על הסיס המסמכים בלבד ללא זימון לוועדה רפואית, ואולם, המוסד לביטוח לאומי רשאי בכל זאת לזמן את הילד לוועדה רפואית במידה וימצא לנכון.

את הטופס ומסמכי התביעה ניתן להגיש באופן מקוון דרך אתר המוסד לביטוח לאומי, טלפונית באמצעות נציגי מוקד המוסד לביטוח הלאומי והנחיותיהם, או באופן פיזי לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים באמצעות דואר, פקס או תיבת השירות של הסניף.

אילו מסמכים צריך?

לטופס התביעה לגמלת ילד נכה יש לצרף תעודות רפואיות, סיכומי מחלה, כל מסמך רפואי עדכני המתאר את מצבו הרפואי והתפקודי של הילד כגון דוחות מעקב ממרפאות בהן טופל והנחיות רופאים. 

איך המוסד לביטוח לאומי מחליט אם לאשר תביעה לילדים נכים?

על מנת לבחון האם קמה זכאות לקבלת קצבת ילד נכה ומה היקפה, המוסד לביטוח לאומי מתבסס על קריטריונים הבוחנים את מידת מוגבלותו הקוגניטיבית, הגופנית והנפשית של הילד. ביניהם:

  1. היעדר יכולת לבצע תנועות ראש וגפיים בצורה המצופה בקרב בני גילו.
  2. צורך בעזרה וסיוע חיצוניים מעבר למצופה מילדים בני גילו לשם ביצוע פעולות יומיומיות בסיסיות כגון אכילה, רחצה, התלבשות, התניידות ושליטה על סוגרים.
  3. צורך בסיוע חיצוני על מנת לתקשר עם הזולת בשל חוסר מוחלט של היכולת לתקשר מילולית בצורה המקובלת בקרב בני גילו.
  4. יש לילד תלות בטיפולים רפואיים מלידה באופן קבוע כתוצאה מליקוי גופני שכלי או נפשי.

האם ניתן לקבל קצבה לילד נכה רטרואקטיבית?

במידה ונקבעה זכאות לכך, ניתן לקבל את הקצבה לילד נכה על תקופה של שנה אחורנית ממועד הגשת התביעה עבור רוב הליקויים הרפואיים שהקצבה עשויה להיות משולמת עבורם. אולם, אם הקצבה ניתנת בגין עיכוב התפתחותי, ניתן לקבל קצבה רטרואקטיבית רק עבור תקופה של חצי שנה קודם למועד הגשת התביעה. 

האם מקבלי קצבת ילד נכה זכאים להטבות נוספות?

הורים לילדים נכים עשויים להיות זכאים בנוסף לקצבת ילד נכה גם לנקודות זיכוי במס הכנסה, הנחה במס רכישה, גמלת ניידות, מימון לימודי נהיגה, מתן הלוואה לרכישת רכב, הנחות בחשבון המים, החשמל הארנונה והטלפון, הנחות בטיפולים יקרים לילד הנכה, פטור מהשתתפות עצמית עבור הילד בקופת החולים, תו נכה לרכב (לצורך חניה), ליווי של סייע אישי, מתן היתר להעסקת עובד זר לצורך הטיפול בילד ועוד

חשיבות הייצוג המשפטי בתביעות לגמלת ילד נכה

מילוי טופס התביעה והגשת המסמכים בצורה שאינה מדוייקת ונכונה עשויים לפגוע בסיכויי התביעה להתקבל, או לחלופין, להוביל לכך שהתביעה תתקבל בצורה חלקים בלבד אשר לא מעניקה את מלוא סכום הקצבה המגיע עבור המצב של הילד. כמו כן, יש לדעת ולהכיר את התנהלות המוסד לביטוח לאומי על מנת לדעת כיצד להתכונן לועדה הרפואית, וכן לדעת האם ומתי לערער. במשרדנו A.S Law Firm תוכלו למצוא שורה של עורכות דין בעלות ניסיון של שנים בליווי לקוחות מול המוסד לביטוח לאומי, וכן בהגשה וניהול של תביעות לקבלת קצבת ילד נכה בפרט. אנו כאן לסייע לכם לממש את את זכויותיכם בהליך הבירוקרטי והמורכב הזה. צרו קשר.

שאלות ותשובות

כן, מי שהגיש בקשה לקבלת קצבת ילד נכה רשאי להגיש ערר תוך 90 ימים מיום קבלת ההחלטה, אך רצוי להגישו קודם לכן, לאחר 60 ימים לכל המאוחר. את הערר ניתן להגיש אם הגמלה לא אושרה, אושרה חלקית או לתקופה זמנית או שלא אושר תשלום רטרואקטיבי מקסימלי. ניתן להגיש ערר נוסף על החלטת ועדת העררים תוך 60 ימים לבית הדין לעבודה. כמו כן, ניתן להגיש בקשה לתביעה חוזרת תוך חצי שנה מיום הגשת התביעה המקורית.

הורי הילד הנכה, או אם הילד לא נמצא עם הוריו אז האפוטרופוס שמונה לו או מי שמחזיק בילד בפועל.

ניתן להגיש תביעת ילד נכה בגין ליקויים ומחלות כגון אפילפסיה, אוטיזם, תסמונת דאון, שיתוק מוחין, אלרגיה חמורה, נכויות ובעיות תפקודיות שונות כגון בדיבור, בדרכי הנשימה, ליקויי ראיה ושמיעה, סכרת, סרטן, פגות, ליקויים נפשיים שונים ועוד.

לא. את טופס התביעה לקצבת ילד נכה ניתן להגיש במספר דרכים חלופיות. הגעה פזית לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים הנה רק אחת מהן. ניתן להגישו גם באופן מקוון דרך אתר המוסד לביטוח לאומי,  באמצעות פקס או דואר ואפילו טלפונית בעזרת נציגי מוקד המוסד לביטוח הלאומי והנחיותיהם.

אולי יעניין אותך

עורך דין ביטוחים
עורך דין ביטוחים

עורך דין ביטוחים תוכן עניינים נדמה לכם שהיחס שאתם מקבלים מחברת הביטוח מעולה כל עוד אתם משלמים, אבל מתהפך ב-180 מעלות כשאתם מנסים לתבוע? זו

לכתבה המלאה »
דיני ביטוח
דיני ביטוח

דיני ביטוח: דעו את זכויותיכם תוכן עניינים ברגעי האמת, כשהבית נפרץ או מוצף במים, הרכב נגנב או צריך לעבור ניתוח מורכב, עברתם תאונת עבודה או

לכתבה המלאה »