עורך דין תאונות עבודה

תוכן עניינים

מהי תאונת עבודה?

תאונת עבודה מוגדרת בסעיף 79 לחוק הביטוח לאומי נוסח משולב התשנ"ה-1995. החוק מגדיר תאונת עבודה כתאונה שאירעה תוך כדי עבודתו של הנפגע ועקב עבודתו.   כלומר, כדי שתאונה תכנס להגדרת "תאונת עבודה", צריכים להתקיים  שני התנאים:

  1. שהתאונה קרתה במהלך שעות עבודת הנפגע.
  2. שהתאונהקרתה עקב תנאי העבודה בהם נאלץ לעבוד הנפגע.

 

החוק מוסיף כי לעניין זה, שעובד מתחיל את יום עבודתו ברגע שבו הוא יוצא מביתו לכיוון מקום עבודתו, ומסיים את יום עבודתו ברגע בו הוא נכנס לביתו בשובו ממקום עבודתו. לכן, גם תאונות שקרו בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, ייחשבו לצורך העניין "תאונות עבודה", וניתן יהיה לדרוש פיצוי על נזקיהן מהמוסד לביטוח לאומי.

 בנוסף, על פי הפסיקה , ניתן להכיר גם בפגיעות בעבודה אשר התפתחו לאורך זמן ולא באירוע בודד. ליקויים בריאותיים כאלה הן תוצאה של חשיפה מתמשכת לפגיעות זעירות, שרק בהצטרפן, גרמו לנזק. כך ניתן למעשה להעניק זכויות ביטוחיות המוקנות לנפגעי עבודה, אף לעובד אשר חלה במחלה, כתוצאה מתנאי עבודה, אף שהמחלה אינה מופיעה ברשימת המחלות המוגדרות כ"מחלות מקצוע". כך לדוגמה, נהג הסעות אשר מבלה במשך שנים  את רוב שעות היום בישיבה מאוחרי ההגה וכתוצאה מכך סובל מטחורים /דליות ברגליים יכול ויוכר כנפגע בעבודה.

אופן הגשת התביעה נגד המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מעמיד את הנפגע בפני ועדה רפואית וקובע את נכותו הזמנית והצמיתה )קבועה), אם וככל שקיימת. למעשה, התביעה למוסד לביטוח לאומי מתחלקת לשני חלקים עיקריים:

  1. התביעה לקבלת דמי פגיעה, או תשלום עבור הימים בהם היההנפגע באי כושר עבודה מוחלט בהתאם לאישורים הרפואיים שבידיו ("תעודות רפואיות לנפגע בעבודה").
  2. התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה, וקבלתמענק הנכות או קצבת הנכות המתאימה.

במידה והנפגע מעריך כי נוכח תאונת העבודה הוא יישאר עם נכות כלשהיא, עליו להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה. זאת, לאחר תום תקופת אי הכושר המוחלט, שיכולה להגיע לכל היותר ל- 91 יום (שלושה חודשים) .

לטופס התביעה יש לצרף את כל המסמכים הרפואיים שלא הועברו לביטוח הלאומי, חוות דעת רפואיות, אישורים בדבר פסילת מקצוע נוכח המצב הבריאותי הנובע מהתאונה או כל אישור אחר מרופא תעסוקתי בדבר הגבלות שונות במקום העבודה וכדומה המבוטח יוזמן לוועדה רפואית אשר תקבע האם נותרו למבוטח אחוזי נכות בעקבות הפגיעה בעבודה.

כיצד מחשבים את הפיצוי?

 

  1. בגין נכות צמיתה הפחותה מ- 5% המוסד לביטוח לאומי לא מעניק פיצוי.
  2. בגין נכות של 5% ועד 19% מעניק המוסד לביטוח לאומי מענק נכות חד פעמי.
  3. בגין נכות העולה על 20% משלם המוסד לביטוח לאומי קצבת נכות חודשית.

חשוב  לציין כי את קצבת הנכות יקבל הנפגע כל חודש לאורך חייו, ולאחר שהגיע לגיל 65, תקוזז ממנה קצבת זקנה המגיעה לו בכל מקרה.

תביעה נגד המעביד

בנוסף להגשת התביעה נגד המוסד לביטוח לאומי, אם קמה עילת תביעה לנפגע ניתן לתבוע את המעביד. בתביעה זו יש להוכיח כי התאונה ארעה עקב רשלנות המעביד. הפיצוי בגין פגיעה בתאונת עבודה דומה ברכיביו לפיצוי הנפסק בתביעות שעילתן תאונת דרכים, כגון: כאב וסבל, הזדקקות לעזרה מקצועית חיצונית, החזר הוצאות עקב הפגיעה והפסדי שכר.

מה לעשות במקרה ונפגעתי בתאונת עבודה?

היה ונקלעתם לסיטואציה בה נפגעתם בתאונת עבודה, מומלץ לפעול בהתאם להוראות הבאות:

  1. ליידע את המעביד. עליכם ליידע את המעביד על התאונה ולקבלדו"ח "הודעה על תאונה". דו"ח זה קרוי בעגה המקצועית "טופס ב.ל. 250". בטופס זה המעביד מציין את פרטיו ואת פרטי התאונה כפי שנמסרו לו על ידי הנפגע ולאחר מכן חותם במקום המיועד לכך.
  2. עדים. יש לרשום את פרטי העדים לתאונה.
  3. תיעוד הפרטים. עליכם לרשום את הנסיבות המדויקות של התאונה ובהזדמנות הראשונה רצוי גם לצלם את מקום וגורם לתאונה. חשוב לספק תיאור של התאונה והשתלשלות מסכת האירועים. כמו כן יש צורך לוודא שאכן כל הפרטים נרשמים בדו"ח הרפואי בדיוק בצורה שבה הם מתוארים.
  4. בדיקות רפואיות. יש לעבור בדיקותרפואיות מקיפות בהזדמנות הראשונה כדי לאבחן פגיעות וחבלות שעלולות להיגרם כתוצאה מהתאונה. מומלץ לפנות לחדר המיון בבית החולים הקרוב למקום התאונה או לקופת חולים, ולציין כי הפגיעה נגרמה בשל תאונת עבודה.
  5. טיפולים רפואיים שונים. היה וחלילה הנפגע מרגיש לא טוב לאחר שחרורו מהמוסד הרפואי, עליו לפנות שוב לקבלת טיפול רפואי. רבות הן הפגיעות והפציעות (בעיקר כשמדובר באיברים פנימיים) שיכולות לתת אותות מצוקה לאחר פרק זמן מסוים של יום, יומיים, שבוע וכד´. חשוב לקבל העתק מהמסמכים הרפואיים שנכתבים בעקבות הפניות השונות לקבלת טיפולים רפואיים לאחר תאונת העבודה.
  6. שמירה על כל המסמכים. איסוף האישורים הרפואיים, המרשמים, ההפניות, תוצאות הבדיקות, הקבלות ו/או החשבוניות על כל ההוצאות הנוגעות לתאונה, לרבות קבלות על תרופות ונסיעות. חשוב מאד לדאוג לקבל עותק מכל תוצאות הבדיקות שנערכות לנפגע עקב תאונת העבודה, ואשר לרוב כוללות צילומי רנטגן,CT  וכד'.
  7. עורך דין. פניה לעורך דין שמכיר את התחום ובעל ניסיון בו ובניהול משא ומתן עם חברות הביטוח. לעו"ד הבקיא בחומר יש יכולת להשיג עבור הלקוח את הפיצוי הטוב ביותר בנסיבות העניין, חשוב לדעת כי חברות המציגות עצמן כנותני שירות למימוש זכויות רפואיות לרוב אינן מייצגות בוועדות השונות בביטוח הלאומי ואינן מלוות את הלקוחות במידה ומוגשת תביעת לבית הדין.

שכר טרחה עורך דין תאונות עבודה

שכ״ט עו״ד בתביעת תאונת עבודה בביטוח לאומי נקבע לפי חוק ביטוח לאומי, ובמקרה של תביעת חברת הביטוח של מקום העבודה שכה״ט נקבע כל מקרה לגופו ובהתאם לסוג הפגיעה ( בד״כ מתחיל ב25% + מע״מ).

לסיכום

רצוי כי תביעות מול המוסד לביטוח לאומי וכן תביעות אל מול חברות הביטוח השונות יבוצעו בליווי עורך דין המומחה בתחום ייצוג נפגעי תאונות, היות וברוב המקרים מדובר בהליכים המערבים פיצויים בסכומי כסף גדולים. יתרה מכך, חברות הביטוח מקפידות לנהל את התביעה שלהן בעזרת עורכי דין בעלי ניסיון. לכן ברור, כי אם יעמוד עו"ד של נפגע תאונת עבודה שאין לו ניסיון מעשי ופרקטי מול אותן חברות ביטוח, יהיה קשה מאד לקבל את הפיצוי הכספי האמיתי, המגיע לו על פי דין, משרד עו"ד ענבל ששי ושות' בעל ניסיון עשיר בטיפול בתביעות אל מול הביטוח הלאומי וחברות הביטוח השונות.

מאמר זה נכתב ע״י עו״ד שלומי בן סבו – מחלקת נזיקין (רשלנות רפואית וביטוח לאומי) – משרד עו״ד ענבל ששי ושות׳.

מידע נוסף
כתבות ומאמרים נוספים