עורך דין להסכם חלוקת עיזבון

כולם יודעים שצוואה קובעת את זהות היורשים של אדם לאחר מותו ואת דרך החלוקה של הירושה בין אותם היורשים, אך הידעתם שהיורשים יכולים להסכים ביניהם על הסדר חלוקה שונה? הדבר אפשרי גם כאשר אדם הלך לעולמו מבלי שהשאיר אחריו צוואה. רוצים לדעת מהו בדיוק הסכם לחלוקת עיזבון, כיצד ומדוע עורכים אחד כזה? התשובות לכך ולשאלות רבות נוספות במאמר זה. המשיכו לקרוא.

תוכן עניינים

מהו הסכם חלוקת עיזבון?

כדי להבין מהו הסכם חלוקת עיזבון, חשוב להבין קודם כל מהו בכלל עיזבון. עיזבון הוא הירושה של אדם אשר מחולקת לאחר מותו. העיזבון כולל את כל רכושו של האדם, לדוגמה כספו, המקרקעין והחפצים שבבעלותו, זכויותיו מכוח חוק או הסכם, וכן החובות שהותיר בעת מותו. עיזבונו של אדם מחולק לרוב באחת משתי דרכים. הראשונה היא באמצעות צו קיום צוואה, במידה ואדם ערך צוואה במהלך חייו. במידה והאדם לא ערך צוואה במהלך חייו, עיזבונו יחולק בדרך השנייה – בהתאם להוראות החוק באמצעות צו ירושה.

אולם, חוק הירושה משנת 1965 מאפשר ליורשים לשנות את סדרי חלוקת העיזבון שנקבעו בצו קיום הצוואה או בצו הירושה באמצעות הסכם חלוקת עיזבון. בהסכם זה יכולים היורשים להחליט ביניהם על סדרי חלוקה שונים של העיזבון כולו או של חלק ממנו. אלו הם התנאים ליצירת הסכם חלוקת עיזבון תקף:

  1. 1. העיזבון עדיין לא חולק. במידה וההסכם בוצע לאחר שהעיזבון כבר חולק, הוא יחשב להסכם העברת נכסים רגיל ולא להסכם חלוקת עיזבון, ולכן לא יהנה מפטור ממס בגין העברת הנכסים.
  2. 2. החלוקה לפי ההסכם בין יורשים היא של נכסי העיזבון בלבד, ולא משולמת תמורה כלשהי (כספית או שאינה כספית) לאף אחד מהיורשים ממקור שאינו נכסי העיזבון. כלומר, במידה והצדדים מעוניינים לבצע תשלומי איזון במסגרת הסכם זה, יש לבצעם מתוך נכסי העיזבון בלבד.
  3. 3. כל הצדדים להסכם הנם היורשים החוקיים בלבד, והוצהרו ככאלו בצו קיום צוואה או בצו ירושה (תלוי האם המנוח הותיר אחריו צוואה כדין או לא). ההסכם אינו חייב להיות בין כל היורשים אלא די בשניים או יותר מהם.

חשוב לדעת שאין כל חובה שבית המשפט יאשר את הסכם חלוקת העיזבון, והוא תקף מכוח הסכמת היורשים כל עוד יש להם כשרות משפטית לבצע הסכמים. אולם, ניתן ורצוי לבקש את אישור בית המשפט על מנת לקבל צו חלוקת עיזבון במידה ורוצים להיות מסוגלים לאכוף את קיום ההסכם יותר בקלות, או למנוע טענות של אחד הצדדים נגד תוקף ההסכם בעתיד.

מהם היתרונות של עריכת הסכם חלוקת עיזבון?

הסכם חלוקת עיזבון מאפשר ליורשים לקבוע עבור נכסי העיזבון אופן וסדרי חלוקה שונים ממה שהיו אמורים להיות מכוח צו קיום הצוואה או צו הירושה, בהתאם לרצונם ולהסכמתם. זאת, תוך כדי שהם נהנים מהפטור ממס על העברת הנכסים, ובכך יכולים לחלק את הנכסים ביניהם בהתאם לצרכם ולנסיבות המקרה מבלי לאבד מערך הנכסים המגיעים להם. למשל, חוק מיסוי מקרקעין משנת 1963 קובע כי העברת נכס במסגרת הסכם חלוקת ירושה אינה חייבת במס שבח, מס רכישה והיטל השבחה.

דוגמה למקרה נפוץ - הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

האפשרות לכרות הסכם חלוקה פטור ממס מיטיבה עם יורשים בייחוד במצב בהם לפי הצוואה או סדרי החלוקה שבחוק, שני יורשים או יותר אמורים לרשת יחד ולהחזיק במשותף בנכס מסויים, למשל דירה למגורים. אולם, מדובר בצדדים שאינם מסתדרים, או אינם מעוניינים בהחזקה בנכס באופן משותף מסיבות אחרות. לכן, מאוד נפוץ שצדדים אלו יעדיפו להסכים ביניהם בהסכם בין יורשים שאחד הצדדים יקבל את הנכס כולו, ואילו הצד או הצדדים השניים יקבלו חלק אחר בירושה של הצד שקיבל את הנכס. הם יוכלו לעשות זאת בלי לשלם מסי מקרקעין עבור מכירת החלק בדירה או מס על מכירת הרכוש בתמורה לצדדים שוויתרו על הדירה, ובכך לחסוך לא מעט כסף וכן למנוע סכסוכים עתידיים.

כיצד עורכים הסכם חלוקת עיזבון?

את ההסכם נהוג לערוך בכתב, על אף שפסיקת בתי המשפט קבעה כי הסכם חלוקת עיזבון, כמו כמעט כל סוג הסכם אחר – יכול להיעשות גם בדרכים אחרות, למשל בעל פה. אולם, מכיוון שהוכחת קיום הסכמים שאינם בכתב הנה מורכבת ביותר ובעלת סיכויים נמוכים יותר, נהוג להעלות בכתב באופן מפורש את האופן בו היורשים מעוניינים לחלק את נכסי העיזבון ביניהם.

כדאי לדעת גם שמנהל העיזבון, במידה ומונה כזה לעניין, רשאי להציע לבית המשפט הסכם חלוקה אף ללא הסכמת כל היורשים, ובמידה ובית המשפט יאשרו, הוא מחייב גם את היורשים המופיעים בו שלא הסכימו לחלוקה שאושרה.

מתי עורכים הסכם חלוקת עיזבון בין היורשים?

מכיוון שהסכם חלוקת עזבון תקף כאשר הצדדים לו הם יורשים בלבד, לרוב הוא נערך לאחר שניתן צו קיום צוואה או צו ירושה אשר מצהירים על זהות היורשים. אולם, הוא יכול להיעשות לפני כן. למשל, אם ישנה צוואה שנראית תקפה לכאורה הקובעת מי היורשים, הם יכולים להתחיל לערוך ביניהם הסכם חלוקת עיזבון תחת הנחה שהם אכן יוצהרו כיורשים בבוא העת. אולם, את ההסכם יש לכרות לפני שהחלה חלוקת העיזבון בפועל. כלומר, לרוב ישנו חלון הזדמנויות קטן לכרות הסכם זה ולהנות מיתרונותיו כגון הפטור ממיסוי.

האם ניתן לבטל הסכם חלוקת עיזבון?

הסכם חלוקת עיזבון הנו חוזה לכל דבר ועניין הכפוף לדיני החוזים הכללים, וככזה, העילות לביטול חוזה חלות גם עליו. ניתן לבטל חוזים (כולל הסכם חלוקת עיזבון) ב-3 דרכים עיקריות:

  1. טענות לפגם במעמד כריתת החוזה – למשל, עילת העושק. טענה שכבר התקבלה על ידי המשפט בתיק עזבונות בו הוכיחה אישה אלמנה כי חתמה על הסכם חלוקת העיזבון רק בשל עושק שנגרם על ידי ביתה. העושק התבטא בניצול מצוקתה הנפשית הקשה של האישה על מנת לגרום לה לחתום על ההסכם, אשר פוגע בה בצורה בלתי סבירה. בית המשפט ביטל את הסכם חלוקת העיזבון תחת אותן נסיבות. עילות נוספות דומות לעילת העושק הנן: כפייה, חוסר תום לב, טעות והטעייה.
  2. טענות להפרה של החוזה – כאשר צד לחוזה מבצע הפרה של החוזה אשר החוק או החוזה עצמו הגדירו אותם כ’הפרה יסודית’ של החוזה, לצד שכלפיו הפרו את החוזה קמה הזכות לבטל את החוזה תוך פרק זמן סביר.
  3. ביטול בעקבות תניית ביטול בחוזה – חוזה יכול לכלול מראש סעיף אשר מאפשר לצדדים לבטל את החוזה בהתקיימות תנאים מסוימים.

חשוב לציין שאישור הסכם חלוקת העיזבון על ידי בית המשפט נותן להסכם תוקף של פסק דין, ויהיה הרבה יותר קשה לטעון לביטולו של ההסכם במצב זה.

מה צריך לבדוק בעת בחירת עו"ד לעריכת הסכם חלוקת עיזבון?

הסכם חלוקת עיזבון משלב סוגיות של מיסוי, דיני ירושה וכמובן דיני חוזים בשל היותו חוזה לכל דבר ועניין. בנוסף לכך, מדובר בנושא מאוד רגיש ועריכת ההסכם נעשית בתקופה בה הצדדים חווים אבדן ואבל גדולים. צריך לוודא שעורך הדין מתמחה בכל הדינים הללו ומכיר את ההליך מכל כיווניו. עורך דין טוב יודע להעלות על הכתב בצורה המדויקת ביותר את רצונות הצדדים, ולהסדיר מראש בהסכם זה כל סכסוך או סוגיה אפשריים שעשויים לקום בין הצדדים בעתיד בהקשר לנכסים אלו, תוך הפגנת רגישות ואמפתיה מקסימליים כלפי כל הצדדים המעורבים בתהליך. עליו לוודא שכולם מבינים על מה הם מסכימים, ונותנים הסכמה מלאה ומדעת על מנת למנוע טענות לביטול ההסכם בעתיד.

עורכי הדין במשרדנו A.S Law Firm הנם בעלי מומחיות וניסיון של שנים בענייני ירושה המשלבים סוגיות של מיסוי ודיני חוזים, ובעריכת הסכמי חלוקת עיזבון בין יורשים תוך הפעלת הרגישות הנדרשת בין כל הגורמים המעורבים. משרדנו מציע שירותי עריכת ההסכם חלוקת עיזבון עבור יורשים במשותף במטרה למנוע סכסוכים עתידיים ולוודא שכל הצדדים יצאו מרוצים. לחלופין, משרדנו מציע ייצוג של אחד היורשים בעת כריתת הסכם במצב בו הוא מעוניין לוודא כי האינטרסים שלו נשמרים ונשמעים בצורה הטובה ביותר מול שאר היורשים. אם אתם נמצאים לפני או במהלך יצירת הסכם חלוקת עיזבון נשמח לעמוד גם לרשותכם. צרו קשר.

שאלות ותשובות

יורשים חוקיים בלבד אשר הוצהרו בצו קיום צוואה או בצו ירושה. מי שאינו יורש אינו יכול להיות חלק להסכם בשום אופן. ההסכם יכול להיות בין שני יורשים או יותר, ואינו חייב להיות בין כולם. לחלופין, מנהל העיזבון (במידה ויש כזה) רשאי להציע לבית המשפט הסכם לחלוקת עיזבון על דעת עצמו, ובמידה ובית המשפט יאשרו, הוא יהיה מחייב כלפי כל היורשים.

החיסרון היחיד ביצירת הסכם חלוקה של עיזבון הנו שהוא מחייב, גם אם לאחר הכריתה שלו אחד הצדדים מביע חרטה. חיסרון זה בשילוב עם העובדה שההסכם לרוב נכרת בתקופה מאוד עצובה וכואבת בחייו של היורש אשר איבד קרוב משפחה או חבר, מביאה לא אחת לקבלת החלטה בלתי שקולה או תחת לחץ מצד יורש אחר. לאחר מכן, במידה ומתחרטים על החתימה על ההסכם, קשה מאוד (אך לא בלתי אפשרי) לבטלו בטענות של עושק, כפייה, חוסר תום לב, טעות, הטעייה ועוד.

הסתלקות הנה דרך נוספת לגבור על סדרי החלוקה שנקבעו בצוואה או מכוח הוראות הדין. הסתלקות מאפשרת ליורש לוותר על חלקו בירושה לחלוטין או באופן חלקי כך שיחולק בין שאר היורשים, או להעביר את חלקו לבנו, אחיו או בן זוגו של המנוח, אף אם אינו יורש. בניגוד להסכם חלוקת עזבון, במסגרתו יכול יורש להעביר את חלקו רק לטובת יורש אחר, אף אם הוא אינו בנו, אחיו או בן זוגו של המנוח. הבדל נוסף הוא שהסתלקות הנה אקט חד צדדי, ואילו הסכם בהכרח מחייב הסכמת שני יורשים לפחות.

כן, ניתן ליצור הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים לאחר רישום צו ירושה או צו קיום צוואה, כל עוד הדבר נעשה לפני שהחלה חלוקת העיזבון בפועל.

אולי יעניין אותך

עורך דין ביטוחים
עורך דין ביטוחים

עורך דין ביטוחים תוכן עניינים נדמה לכם שהיחס שאתם מקבלים מחברת הביטוח מעולה כל עוד אתם משלמים, אבל מתהפך ב-180 מעלות כשאתם מנסים לתבוע? זו

לכתבה המלאה »
דיני ביטוח
דיני ביטוח

דיני ביטוח: דעו את זכויותיכם תוכן עניינים ברגעי האמת, כשהבית נפרץ או מוצף במים, הרכב נגנב או צריך לעבור ניתוח מורכב, עברתם תאונת עבודה או

לכתבה המלאה »