עורך דין תביעת נכות כללית נגד ביטוח לאומי

אם יש לכם מחלה או לקות גופנית המגבילה את כושר ההשתכרות שלכם, אתם עשויים להיות זכאים לקצבת נכות. במאמר זה נפרט כיצד מגישים תביעה לנכות כללית, ונפרוש בפניכם מידע נוסף שחשוב שתדעו.

מיצוי זכויות המגיעות לנו על פי חוק הוא עניין לא פשוט ואפילו מורכב. ראשית, יש לזהות האם בכלל קיימת זכאות לקצבת נכות מביטוח לאומי. הקצבה החודשית, מגיעה למי שסובל מבעיה רפואית או ממגבלה פיזית המונעת ממנו במידה מסויימת לעבוד ולהתפרנס.

עורך דין טוב מכיר היטב את התנאים שבחוק ואת התנהלות המוסד לביטוח לאומי לאורך השנים, ויודע באלו מקרים נראה שסיכויי הלקוח טובים מספיק על מנת להגיש תביעה לנכות. אולם, גם כאשר נראה שהזכות מגיעה על פי חוק באופן מובהק, לא תמיד קל לאזרח הפשוט למצות אותה לבדו ללא סיוע של עורך דין המתמחה בתחום.

תוכן עניינים

מי זכאי לקבלת קצבת נכות כללית מביטוח לאומי?

תושב ישראל מגיל 18 ועד גיל הפרישה (או במקרים מסויימים גם צעיר בן 16-18 שעבד כ"עובד קטין), אשר בשל ליקוי גופני, שכלי, או נפשי, כתוצאה ממחלה, תאונה או מום מולד, עומד בתנאים הבאים:

  1. הכנסות מעבודה: אינו עובד, או שהכנסתו כשכיר או כעצמאי נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע במשק.
  2. נכות רפואית: במסגרת ועדה רפואית לקביעת נכות נקבעה לו נכות רפואית על ידי רופא מטעם הביטוח הלאומי בשיעור של 60% לפחות בגין לקות רפואית אחת, או בשיעור של 40% לפחות במקרה של מספר ליקויים רפואיים שונים אשר על אחד מהם נקבעה נכות רפואית בשיעור של 25% לפחות.
  3. דרגת אי-כושר: פקיד התביעות של המוסד לביטוח לאומי החליט לתת הגדרה של "נכה" (כלומר, לא מספיקה רק הנכות הרפואית), לאחר שהתייעץ עם רופא מוסמך ועם פקיד שיקום של המוסד לביטוח לאומי. אם קבע הפקיד שעקב נכותו האדם אינו מסוגל לעבוד או יכולת השתכרותו ירדה ב-50% לפחות, וקבע לו דרגת אי כושר באחד מהשיעורים האלה: 60%, 65%, 74% או 100% – התמלא התנאי האחרון ותינתן קצבת נכות כללית.

עקרת בית - מסלול חלופי

ישנו מקרה אחד אשר אינו נבחן במסלול שהצגנו לעיל, אלא במסלול חלופי. כאשר מדובר באישה נשואה שאינה עובדת תקופה ממושכת, היא תיבדק במסלול אחר של "עקרת בית". ההגיון מאחורי מסלול זה הוא שהאישה אשר אינה עובדת בעבודה רשמית, אמונה על תחזוק ותפעול משק הבית, וכל ליקוי גופני אשר פוגע ביכולתה לעשות זאת, גורר עמו הוצאות על התא המשפחתי.

התנאים לקבלת קצבת נכות כללית מכוח מסלול זה: עקרת בית נשואה, תושבת ישראל, אשר אינה עובדת באף עבודה במשך פרק הזמן שקבע לכך ביטוח לאומי, שגרה גרה עם בן זוגה ב-24 החודשים, שקדמו ליום הגשת התביעה לקצבת נכות, שבן זוגה מבוטח בביטוח זקנה ושאירים, אשר בשל ליקוי גופני, שכלי, או נפשי, כתוצאה ממחלה, תאונה או מום מולד היא אינה כשירה לבצע את עבודות משק הבית המקובלות, או שכושרה לבצען ירד ב-50% לפחות.

כאשר אישה מוגדרת כ"עקרת בית נכה", נעשית לה בדיקת אובדן כושר התפקוד במשק הבית במכונים להערכה תפקודית.

אישה שאינה עונה על התנאים של מסלול זה, עדיין יכולה להיבדק ולהימצא כזכאית על פי המסלול העיקרי.

תנאי הזכאות לקצבת נכות הם מצטברים

חשוב מאוד להבין, שעל מנת שתיקבע זכאות לקצבת נכות כללית, צריכים לקבוע לגבי אותו תובע שני סוגי נכות שונים על ידי שני גורמים שונים. כאמור, ראשית, נכות רפואית, הנקבעת בידי רופא מטעם המוסד לביטוח לאומי. שנית, נכות הנקבעת בידי פקיד התביעות, בהתייעצות עם רופא מוסמך ופקיד שיקום מטעם הביטוח הלאומי.

במקרים בהם מצבו הרפואי או התפקודי של התובע אינו יציב, או שטרם הסתיים שיקומו המקצועי, פקיד התביעות רשאי לקבוע אי-כשירות זמנית, לתקופה של עד שנתיים, שלאחריה תיבדק שוב דרגת אי הכשירות.

שיעור הקצבה בתביעת נכות כללית

אדם שנקבעה לו דרגת אי כושר בשיעור של 75% או 100%, זכאי לקצבת נכות חודשית מלאה. אדם שנקבעה לו דרגת אי-כושר של 74%-60%, יהיה זכאי לקצבת נכות חלקית, לפי מדרגות הביטוח הלאומי. בכל מקרה, אובדן כשירות של פחות מ-50%, אינו מזכה בקצבה.

תוספות לקצבת הנכות הכללית

מקבל קצבת נכות כללית שיש לו בן זוג או ילדים עשוי להיות זכאי לתוספת תלויים, מלאה או חלקית. עקרת בית המקבלת קצבת נכות, זכאית לתוספת עבור ילדיה, אך לא עבור בן זוגה.

ואמנם, ישנן גם הפחתות מסכום תוספת התלויים במקרים של הכנסות מעל לסכום מסוים שאינן מגיעות מעבודה (כגון פנסיה, מלגות, רווח פאסיבי מהשקעות וכו’).

פטור מתשלום דמי ביטוח

אדם המקבל קצבת נכות כללית שאינו עובד כעצמאי או כשכיר, יהיה פטור מתשלום דמי ביטוח עבור תקופת קבלת הקצבה, אם קצבת הנכות הכללית שהוא מקבל היא בשיעור של 75% או יותר לפרק זמן מינימלי של שנה.

הליך תביעה לקצבת נכות כללית

הגשת התביעה לביטוח לאומי נעשית באמצעות טופס תביעה לקצבת נכות, והגשתו באופן מקוון או באמצעות דואר, פקס או באופן פיסי בסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום המגורים.

לטופס התביעה יש לצרף:

  • מסמכים רפואיים – מסמכים רפואיים שברשות התובע, המפרטים את המחלות הכרוניות, אשפוזים רלוונטיים, הטיפולים והתרופות שהוא נוטל.
  • הצהרת עבודה והכנסות – על התובע לפרט את מצבו התעסוקתי ב-15 החודשים האחרונים. אם הוא עצמאי, עליו גם למלא טופס הצהרה למחלקת הביטוח והגבייה על השינויים בעבודתו ובהכנסתו עקב הנכות, ולהגיש את השומות האחרונות שבידיו. אם הוא עובד כשכיר, עליו להגיש את 15 תלושי השכר האחרונים, או אישור מהמעסיק על תקופת העסקה ושכר. כמו כן, שכיר שקיבל ב-15 החודשי האחרונים דמי מחלה או תשלום מחברת הביטוח עקב מחלה, צריך לצרף פירוט תשלומים.
  • דיווח על הכנסות שלא מעבודה – על התובע לצרף פירוט על הכנסותיו ב-15 החודשים האחרונים שאינן מעבודה (לדוגמא פנסיה, קצבת אברך, הכנסה פאסיבית, דמי מזונות וכו’).
  • ייפוי כוח – יש לצרפו רק במידה ואדם אחר מגיש את התביעה וחתום עליה בשם תובע הקצבה עצמו. במקרים מסוימים יש לצרף צו מינוי אפוטרופוס או פסק דין.

לאחר הגשת התביעה, יוזמן התובע להתייצב בפני ועדה רפואית, המורכבת מרופא מומחה אחד. אם מדובר במספר מחלות או ליקויים שונים, ייתכן שייבדק על ידי מספר רופאים המומחים בתחומים שונים. בנוסף לכך,  בועדה יהיה נוכח מזכיר, שהוא עובד הביטוח הלאומי, שתפקידו לרשום את פרוטוקול הוועדה וליידע את התובע על זכויותיו. 

חוות הדעת של הרופאים בוועדה יעברו לרופא מוסמך, שתפקידו לקבוע את אחוז הנכות הרפואית המשוקללת מכל הליקויים והמחלות יחד. כמו כן, תפקידו לקבוע את מועד תחילת אחוז הנכות הרפואית, והאם מדובר בנכות רפואית קבועה או זמנית.

שינוי החלטה בעניין קצבת נכות כללית

חשוב לדעת שההחלטה בדבר אחוזי הנכות הרפואית, כמו גם ההחלטה בדבר כושר עבודה- אינה סופית. אם חל שינוי במצב הרפואי, ניתן לרוב להגיש תביעה להחמרת מצב בחלוף 6 חודשים מהקביעה האחרונה. אולם, במקרים בהם המבוטח מבקש בדיקה מחדש בשל טענה להחמרה, הביטוח הלאומי רשאי אף להפחית את אחוזי הנכות הרפואית שקבע לו קודם לכן.

כמו כן, ניתן גם לערער על החלטת הועדה הרפואית לנכות כללית לגבי שיעור אחוזי הנכות הרפואית ותאריך תחילת הנכות שקבעה הועדה, תוך 60 ימים מיום קבלת הודעה כתובה לגבי ההחלטה.

טיפים להופעה בפני ועדה רפואית בביטוח הלאומי

התובע צריך להצטייד בתעודת מזהה, במסמכים הרפואיים, בתרופות שהוא נוטל ובתיעודי בדיקות וצילומים עדכניים. בעת ההופעה בפני הוועדה, מומלץ להמעיט בדיבור ולהתמקד במענה על שאלות. כדי להציג את הקשיים בצורה הנכונה ביותר בפני חברי הוועדה, מומלץ להסתייע בעורך דין ביטוח לאומי נכות כללית, הבקיא בתקנות ובהליכי מיצוי זכויות בביטוח הלאומי.

עורך דין ביטוח לאומי נכות כללית

תביעה לנכות כללית מחייבת את התובע לעבור הליך בירוקרטי לא פשוט. על מנת לצלוח אותו ולממש את הזכויות לו הוא זכאי על פי דין, מומלץ להסתייע בעורך דין ביטוח לאומי נכות כללית.

עורך דין מומחה ומנוסה, עבר את ההליך המסורבל של הגשת תביעה לנכות כללית מספר רב של פעמים עם לקוחות קודמים, ומכיר את המכשולים הרבים המוצבים לא פעם בפני תובעי קצבאות. כך, יכול עורך הדין לספק ליווי מקצועי לכל אורך הדרך, החל משלב מילוי הטפסים ושליחתם למוסד לביטוח לאומי, דרך הכנה להתייצבות בפני הוועדה הרפואית ועד לשלב מיצוי הזכויות הסופי.

שאלות ותשובות

נכון לשנת 2023, קצבת נכות כללית משולמת לכ-300,000 מאזרחי מדינת ישראל. לקצבת נכות כללית, זכאים מי שמצבם הרפואי מונע מהם להשתלב בעבודה במשרה מלאה ולהתפרנס, לצד עקרות בית, שיכולתן לתפקד במשק הבית נפגעה. מתן הקצבה, מותנה כאמור בעמידה בפני ועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי.

לצד קצבת הנכות הבסיסית, יש הזכאים לתוספת תשלום עבור בני משפחתם הגרעינית התלויים בהם ולהטבות נוספות, כמו תו נכה, הנחה בארנונה, קצבת שירותים מיוחדים, קצבת ניידות ועוד.

תנאי סף לזכאות לקצבה של נכות כללית, הוא הכנסה חודשית הנמוכה מ-60% מהשכר הממוצע במשק (הממוצע מתעדכן כל שנה). מעבר לכך, מקבל קצבת נכות יכול לעבוד ואף רצוי שיעשה זאת. סך כל ההכנסה של זכאי לקצבה שעובד, תהיה גבוהה מזו של זכאי שאינו עובד. כלומר, גם למקבל קצבה – משתלם לצאת לעבוד.

חוק הביטוח הלאומי קובע, שלעניין עצם הזכאות לקצבת נכות כללית, לא יחושבו דמי מחלה המשולמים לתובע על ידי המעסיק כהכנסה מעבודה. לעומת זאת, לעניין קביעת גובה קצבת הנכות החודשית, דמי המחלה כן יחושבו כשכר מעבודה.

קצבת נכות כללית משולמת עד גיל פרישה, ומגיל פרישה עוברים לקבל קצבת זקנה (קצבת אזרח ותיק). אולם, לא תיתכן הרעה בתנאים. מי שזכאותו לקצבת נכות כללית נקבעה לפני שהגיע לגיל הפרישה ושיעורה גבוה מסכום קצבת האזרח הותיק, יקבל תוספת לקצבת האזרח הותיק, שתשווה את הסכום למה שקיבל טרם הפרישה. השלמה זו נקראת קצבת זיקנה לנכה.

ניתן לקבל קצבת נכות כללית, במקביל לקצבאות מקרן הפנסיה וקצבת אובדן כושר עבודה. הללו מוגדרות כ"הכנסה שלא מעבודה" ולכן אינן נכללות בחישוב ההכנסות לקביעת הזכאות לקצבת נכות או לחישוב גובהה. מאידך, ישפיעו הכנסות כאלה על גובה תוספת התלויים.

אולי יעניין אותך

עורך דין ביטוחים
עורך דין ביטוחים

עורך דין ביטוחים תוכן עניינים נדמה לכם שהיחס שאתם מקבלים מחברת הביטוח מעולה כל עוד אתם משלמים, אבל מתהפך ב-180 מעלות כשאתם מנסים לתבוע? זו

לכתבה המלאה »
דיני ביטוח
דיני ביטוח

דיני ביטוח: דעו את זכויותיכם תוכן עניינים ברגעי האמת, כשהבית נפרץ או מוצף במים, הרכב נגנב או צריך לעבור ניתוח מורכב, עברתם תאונת עבודה או

לכתבה המלאה »