עורך דין לצו קיום צוואה

כשאדם אשר הלך לעולמו הותיר אחריו צוואה כשרה וכדין שערך במהלך חייו, על מנת לתת לה תוקף משפטי ולהוציאה לפועל, יש להגיש בקשה לקבלת צו קיום צוואה. צו קיום הצוואה יעניק לצוואה תוקף של פסק דין, אשר תקף גם מול צדדים שלישיים, ויבטיח את זכויות היורשים מכוח הצוואה.

תוכן עניינים

מהו צו קיום צוואה?

כולם יודעים שצוואה הוא המסמך בו קובע אדם מי זכאי לרשת את רכושו לאחר מותו. אולם, רבים אינם מודעים לכך שלא ניתן לתבוע זכויות על פי צוואה אלא אם ניתן עליה צו קיום צוואה בהתאם להוראות חוק הירושה משנת 1965. צו קיום צוואה הנו מסמך הצהרתי רשמי אשר נותן הרשם לענייני ירושה או בית המשפט לענייני משפחה, לבקשת אחד היורשים אשר מוזכר בצוואה או לבקשת עורך דינו. הצו לקיום צוואה למעשה מכניס את הצוואה לתוקף.

כיצד מגישים בקשה לצו קיום צוואה?

על מנת לקבל צו לקיום צוואה יש להגיש בקשה לקבלתו בפני הרשם לענייני ירושה, באחת משתי דרכים. הדרך הראשונה היא באופן מקוון באתר האינטרנט של הרשם לענייני ירושה. הדרך השניה היא באמצעות הגשה ידנית במשרדי הרשם לענייני ירושה הקרובים למקום מגורי המוריש, באמצעות משלוח בדואר רשום או בעמדות קבלת הקהל.

עורכי דין יכולים להגיש את הבקשה רק באופן מקוון, וזוהי גם הדרך המומלצת מכיוון שהגשת הבקשה בכל אחת משתי הדרכים כרוכה בתשלום אגרות, אך הגשה מקוונת מזכה בהנחת אגרה מופחתת עבור פתיחת הבקשה. את טופס הבקשה יש למלא בקפידה בטרם הגשתו ולצרף את כל המסמכים הדרושים שכן מילוי פרטים באופן שגוי או החסרת מסמכים עשויים לעכב ולסרבל את ההליך.

אילו מסמכים דרושים להגשת בקשה לצו קיום צוואה?

כאשר מגישים את הטופס לבקשת צו קיום צוואה יש לצרף את המסמכים הבאים:

  1. את הצוואה המקורית. אם הטופס מוגש באופן מקוון, יש למבקש הבקשה שבוע ימים להגיש את הצוואה למשרדי הרשם לענייני ירושה במחוז מקום מגורי המנוח, באמצעות דואר רשום או מסירה אישית. במקרים מסויימים, למשל כאשר מדובר בצוואה בעל פה או כאשר מקור הצוואה הושמד או אבד, הרשם לענייני ירושה או בית המשפט עשויים לאפשר הגשת העתק של הצוואה או את הוכחת קיומה בדרך אחרת.
  2. תעודת פטירה או בקשה להוכחת מותו של המוריש.
  3. תעודת פטירה או הוכחת מותו של יורש שהלך לעולמו (במידה ויש כזה).
  4. אישור על תשלום שתי האגרות (חוץ מבעת הגשת הבקשה באמצעות טופס מקוון כאשר האגרות משולמות במסגרת מילוי הטופס).
  5. אישור על משלוח הודעה בדבר הגשת הבקשה למתן צו קיום צוואה לכל שאר היורשים (במידה ויש כאלו). על ההודעה להישלח בדואר רשום או במסירה אישית על ידי מגיש הבקשה.
  6. ייפוי כוח עורך דין במידה והמבקש מיוצג.
  7. תצהיר הסתלקות (ויתור) חתום ומאומת על ידי עורך דין במידה וישנם יורשים שמוותרים על זכותם לקבל את חלקם מהירושה.
  8. אם היורשים לפי הצוואה אינם בני משפחתו של המוריש (ילדיו, נכדיו, הוריו, אחיו או בן זוגו), יש לצרף אישור על משלוח הודעה בדבר הגשת הבקשה למתן צו קיום צוואה לילדיו ולבן זוגו של המנוח. אם למנוח לא היו בני זוג או ילדים, יש לצרף אישור על משלוח הודעה בדבר הגשת הבקשה להורי המנוח, ואם אין לו הורים, יש לצרף אישור על משלוח הודעה בדבר הגשת הבקשה לאחיו. על ההודעה להישלח בדואר רשום או במסירה אישית על ידי מגיש הבקשה.

באילו מקרים הצו יועבר לבית משפט?

החוק מונה רשימה סגורה של מקרים בהם הבקשה לקבלת צו קיום צוואה שהוגשה לרשם לענייני ירושה תועבר לבית המשפט לענייני משפחה:

  1. 1. כאשר הוגשה התנגדות לבקשה.
  2. 2. כאשר המדינה או מוסד ממוסדותיה הם צד לבקשה.
  3. 3. אם היועץ המשפטי לממשלה או בא-כוחו החליטו לפתוח בהליך בעניין הבקשה או להצטרף להליך.
  4. 4. אם האפוטרופוס הכללי מייצג בבקשה אדם נעדר או אדם שהאפוטרופוס הכללי מנהל את רכושו.
  5. 5. אם הרשם לענייני ירושה ראה לנכון להעביר את הבקשה לבית המשפט. זהו מעין "סעיף סל" המעניק לרשם שיקול דעת רחב ביותר להעביר את הדיון לבית המשפט במקרים מורכבים, בסוגיות של סמכות, של שאלות משפטיות בעלות השפעה רחבה יותר, ומשלל סיבות אחרות.

האם התהליך לבקשת צו קיום צוואה שונה אם המנוח אינו תושב הארץ?

לפי חוק הירושה, “בית משפט בישראל מוסמך לדון בירושתו של כל אדם שמושבו ביום מותו היה בישראל או שהניח נכסים בישראל". במידה והמנוח הנו תושב חוץ, התהליך בכללותו יתנהל באותו אופן בדיוק, ואולם הגשה ידנית של הבקשה או של הצוואה לא יעשו במשרדי הרשם לענייני ירושה הקרובים למקום מגורי המוריש (כיוון שלא התגורר בארץ), אלא במשרדי הרשם לענייני ירושה הקרובים למקום הימצאם של אחד מנכסי המנוח.

כמובן שיהיה צורך להגיש בפני הרשם לענייני ירושה מסמכים המוכיחים שאכן קיימים נכסים של המנוח בישראל. לדוגמה, נסח טאבו של נכס מקרקעין, מכתב אישור זכויות, אסמכתה מבנק ישראלי בגין כספים המוחזקים אצלו בחשבון של המנוח ועוד. בנוסף, אם הבקשה אינה בעברית, ייתכן ויהיה צורך באישור תרגום נוטריוני (בהתאם לשפה ולבקשת הרשם לענייני ירושה). בנוסף לכך, יש צורך לאמת כל מסמך זר באמצעות תעודת אפוסטיל, או באמצעות חותמת בקונסוליה הישראלית של ארץ המקור של המסמך.

מתי מתאפשר תיקון או ביטול צו קיום צוואה?

כל מי שמעוניין בכך רשאי להגיש בקשה לביטול או תיקון צו קיום צוואה שכבר ניתן. חוק הירושה מעניק סמכות לרשם לענייני ירושה או לבית המשפט לבטל או לתקן צו קיום צוואה שנתן על סמך עובדות או טענות חדשות שלא היו בפניו בזמן מתן הצו. תקנות הירושה וחוק הירושה קובעים כי כי בית המשפט והרשם לענייני ירושה רשאים שלא להשתמש בעובדה או בטענה שמבקש הבקשה יכל להביאה לפני מתן הצו או בהזדמנות הסבירה הראשונה ולא עשה זאת.

בהתאם להוראות אלו, בית המשפט קבע שיש שני מבחנים על פיהם יתאפשר שינוי או ביטול של צו קיום צוואה. המבחן הראשון – אם העובדות החדשות שמובאות עכשיו היו מובאות בפני בית המשפט בזמן קבלת ההחלטה המקורית על מתן הצו, האם הצו היה ניתן כפי שהיה ניתן? המבחן השני – האם מבקש התיקון או הביטול של הצו יכל היה להביא את העובדה או הטענה החדשה לפני מתן הצו או בהזדמנות הראשונה הסבירה לאחר מתן הצו? אם התשובה לאחת השאלות או לשתיהן היא כן, בדרך כלל ידחה בית המשפט את הבקשה לתיקון או לביטול, על אף שאינו חייב כיוון שיש לו שיקול דעת בעניין. (ת"ע 45887-11-21 ר' נ' האפוטרופוס הכללי במחוז תל-אביב ואח').

מה ההבדל בין צו קיום צוואה לבין צו ירושה?

דרך המלך לחלוקת רכושו של אדם שהלך לעולמו היא באמצעות צוואה, המשקפת את רצונו של המנוח. ואולם, הדבר מתאפשר רק במצב בו אדם ערך במהלך חייו צוואה כשרה וכדין, באמצעות צו קיום צוואה לאחר מותו. אולם, במקרה בו המנוח לא הותיר אחריו צוואה, או שהותיר צוואה חלקית אשר אינה מסדירה את החלוקה בכל הנכסים, או שאינה כשרה או שאינה כדין, יש צורך בצו ירושה, אשר יקבע את זהות יורשיו ואת חלוקת רכושו ביניהם לאחר מותו בהתבסס על הוראות הדין בנושא.

האם כדאי לפנות לבד או להיעזר בעורך דין לענייני צוואות?

הגשת הבקשה לקבלת צו קיום צוואה מצריכה התעסקות עם מסמכים רבים, איסוף ומילוי פרטים ופעולה בצורה מדוייקת ומהירה על מנת שנכסי המנוח וכן זכויות היורשים לא יפגעו עד לרגע החלוקה. משרדנו A.S Law Firm מתמחה בצוואות בפרט ובדיני ירושה בכלל, על כל ההליכים המשפטיים והבירוקרטיים הרבים אשר על הלקוח לעבור. אנו ממליצים לכם לא לעבור זאת לבדכם, ולפנות לעורך דין מומחה על מנת למנוע מראש טעויות של חוסר הבנה של החוק או חוסר ניסיון. נשמח לעמוד לרשותכם. צרו קשר.

שאלות ותשובות

ניתן להגיש את הבקשה בכל עת לאחר פטירתו של אדם, וכל עוד קיימת צוואתו של הנפטר או העתק שלה.

את הבקשה מגישים לרשם לענייני ירושה באזור מגורי המוריש.

אחד היורשים אשר מוזכר בצוואה או עורך דינו.

כן, לאחר שמוגשת בקשה לקבלת צו קיום צוואה הרשם לענייני ירושה מפרסם על כך הודעה פומבית בעיתון ובפרסומים הרשמיים של מדינת ישראל בכדי לאפשר למי שרוצה להתנגד לבקשה לעשות כן.

הדרך החוקית להשיג על בקשה לצו קיום צוואה שהגיש אדם אחר היא באמצעות הגשת התנגדות תוך 14 ימים מיום פרסום ההודעה הפומבית על כך, ובתנאי שעדיין לא ניתן הצו.

אולי יעניין אותך

עורך דין ביטוחים
עורך דין ביטוחים

עורך דין ביטוחים תוכן עניינים נדמה לכם שהיחס שאתם מקבלים מחברת הביטוח מעולה כל עוד אתם משלמים, אבל מתהפך ב-180 מעלות כשאתם מנסים לתבוע? זו

לכתבה המלאה »
דיני ביטוח
דיני ביטוח

דיני ביטוח: דעו את זכויותיכם תוכן עניינים ברגעי האמת, כשהבית נפרץ או מוצף במים, הרכב נגנב או צריך לעבור ניתוח מורכב, עברתם תאונת עבודה או

לכתבה המלאה »