חוזה מכירת דירה

תוכן עניינים

חוזה מכירת דירה הינו חוזה הקובע את זכויות הרוכשים והמוכרים נכס, חוזה זה מעגן את צרכיהם של שני הצדדים בעסקה במסגרת עסקת המכר. עסקת מכר הינה עסקה כלכלית גדולה, סכומי הנדל״ן והקרקעות בארץ יקרים ולכן כדאי לערוך חוזה מקיף ויסודי המסדיר את כל פרטים בנוגע לעסקה.

מי שמטפל בעריכת החוזה הוא עורך דין מקרקעין, לעורך דין זה יש את הסמכות והיכולת לנסח חוזה מקצועי, אשר יוביל את שני הצדדים לעסקה בטוחה ומובנת. בשל הפרטים הרבים בתהליך העסקה ומושגי המקרקעין המסורבלים על עורך הדין להסביר ללקוח במילים פשוטות מה כל מושג אומר ולהסביר את החוקים פעם אחר פעם עד שהלקוח מבין היטב על מה הוא חותם ולמה.

כמו שאמרנו עסקה מכר מקרקעין היא עסקה בעלת משמעות כלכלית עצומה עבור שני הצדדים, ולכן כדאי להעזר בשירותיו של עורך דין מקרקעין מקצועי לא רק בשביל החוזה אלא גם בשביל הערכת שווי הנכס, בדיקות ליקויי בניה, תכנון ובניה עתידיים של הנכס, מיסוי וכמובן שחוזה מכר דירה.

סעיפים בחוזה מכירת דירה

  • פרטים אישים של הרוכשים והמוכרים – יש לציין שמות מלאים, כתובת מגורים, מספר תעודת זהות ומספרי טלפון.
  • מחיר העסקה – חובה לרשום במפורש את מחיר הנכס והסכום שיש להעביר במספרים ובאותיות.
  • הסדר תשלום – במועד החתימה על חוזה מכירת דירה יש להעביר למוכר סכום של 10% משווי העסקה, יתר הסכום ישאר אצל עורך הדין עד מועד קבלת המפתח והעברת הבעלות על הדירה.
  • משכנתא – במקרה וקיימת משכנתא על הדירה יש לרשום את הפרטים המלאים לרבות הסכום שנותר בתשלום המשכנתא, בין היתר אם קיימים פיגורים וחובות נלווים למשכנתא.
  • מועד המסירה – קביעת תאריך מסירת הדירה, במקרה של איחור במועד המסירה רצוי לוודא כי יש סעיף פיצוי שאותו ישלם המוכר לקונה.
  • הפרת חוזה – רשימת זכויות וחובות על שני הצדדים במהלך הפרת חוזה.

 

חשוב לוודא גם כי קיים מסמך זכרון דברים המעיד על רצינות העסקה בין הצדדים – אנו ממליצים לפנות לעורך דין מקרקעין לפני החתימה בעקבות תוקפו של זכרון הדברים והמשקל שמעניק לו החוק במקרה של הליך משפטי. בנוסף יש לרשום הערת אזהרה אשר מבטיחה לקונה תמורה על כספו ורישומו על הנכס, גם מבחינת קנייה דירה מקבלן וגם מבחינת קניית דירה יד שנייה. ולבסוף יש לחשב את הוצאות מיסוי מקרקעין ולהתחשב בכל הגורמים שכן אולי קיים פטור או הקלה במס רכישה.

ענבל ששי הינה עורכת דין מקרקעין מנוסה המלווה לקוחות רבים בהליכי קנייה ומכירת דירה.