עורך דין ביטוח חיים

ביטוח חיים נוצר במטרה להקנות רשת ביטחון כלכלי לאדם אשר הגיע למצב בריאותי אשר אינו מאפשר לו להשתכר, או במקרה של מוות, לאנשים הקרובים אליו או תלויים בו. אולם לעתים, בעת קרות המקרה המצער ולאחר שנים של תשלום דמי הפוליסה, חברות הביטוח מסרבות לשלם את הפיצוי. הכנו מאמר זה על מנת לסייע לכל מי שמצוי במצב הזה או רוצה למנוע אותו מראש ולוודא שיוכל לממש את זכויותיו מול חברות הביטוח.

זה לא סוד שחברות הביטוח מנסות להפחית ככל האפשר בקבלת תביעות של ביטוח, מטעמים כלכליים. המבוטח, בעיקר כשהוא אדם פרטי, שביטח את ביתו, מכוניתו או בריאותו, בתקווה לכיסוי ביום סגריר, מוצא את עצמו, לא פעם, ניצב לבדו מול תאגיד גדול, המצויד בסוללת עורכי דין ויועצים, שכל תפקידם לדחות תביעות של מבוטחים ולחסוך כספים לחברת הביטוח.

כאשר מבוטח מגיש תביעה, חברת הביטוח יכולה לטעון שהפוליסה שברשותו אינה מכסה בפועל את סוג הפגיעה ממנה הוא סובל, וייתכן שהצדק איתה מבחינה טכנית, כי בפוליסה הוכנסו ניסוחים סבוכים ואותיות קטנות, שנועדו להגן עליה מתביעות.

אבל גם במקרים כאלה, עדיין יש תקווה ולגמרי יכול להיות שתביעה משפטית נגד חברת הביטוח תהפוך את הקערה על פיה, תוכיח שהכיסוי שנמכר לכם המבוטחים הוא בפועל חסר ערך ומגיע לכם פיצוי בכל זאת.

 

תוכן עניינים

מהו ביטוח חיים?

ביטוח חיים הוא סוג של חוזה בין חברת הביטוח למבוטח, לפיו המבוטח משלם דמי פרמיה (בד"כ חודשיים), ובתמורה, חברת הביטוח תשלם למבוטח או למי שהגדיר כמוטבים בהסכם הביטוח הטבה כספית במקרה של פגיעה בגופו כולל אבדן כושר עבודה ונכות, או בשל מותו. ההטבה הכספית תשולם באמצעות סכום חד פעמי או קצבה חודשית, בהתאם למוסכם בחוזה הביטוח.

מי יכול לתבוע ביטוח חיים?

במקרים של פגיעת גוף או אבדן כושר עבודה ונכות, המבוטח שנפגע הוא זה שיש לו זכות מול חברת הביטוח, והוא זה שיכול להגיש את התביעה. במקרי מוות, מי שיכולים להגיש את התביעה הנם המוטבים של המנוח המבוטח כפי שהגדיר אותם בפוליסת הביטוח.

מה גובה הפיצוי בגין תביעת ביטוח חיים?

גובה הפיצוי שניתן בעקבות התרחשות מקרה הביטוח מוגדר מראש בהסכם פוליסת הביטוח, והוא נתון לבחירתו של המבוטח. כמובן, שככל שהמבוטח יבחר מראש את הזכות לקבל הטבה כספית גדולה יותר במקרה של פגיעה או להקנות למוטביו הטבה כספית גדולה יותר במקרה של מוות, הרי שהדבר ישתקף בגובה דמי הפרמיה שיצטרך לשלם על בסיס חודשי.

כיצד מגישים את התביעה?

יש למלא ולהגיש טופס התביעה ייעודי, לרוב דרך אתר חברת הביטוח שאיתה הפוליסה, בצירוף המסמכים הנדרשים.

אילו מסמכים נדרשים לתביעה לחברת הביטוח?

במקרה של מוות, על המוטבים לצרף לתביעת ביטוח חיים תצלום תעודת זהות שלהם, את תעודת הפטירה של המבוטח, טופס ויתור סודיות רפואית, גיליון סיכום מחלה או סיכום מידע רפואי במידה ויש כאלו, וכן כל אישור רפואי רלוונטי אחר שקיים כגון אישור מהמשטרה. במקרה של פגיעת גוף, נכות ואבדן כושר עבודה למשל בשל מחלה, על המבוטח להגיש טופס ויתור סודיות רפואית חתום על ידו, וכן כל מסמך רפואי רלוונטי כגון סיכום מידע רפואי, אישורים וסיכומי טיפולים.

חשוב לציין שהמסמכים שיש להגיש משתנים בהתאם לנסיבות המקרה. לדוגמה, במקרה של מות המבוטח משפיעה השאלה האם מדובר במוות טבעי או לא, האם האדם נפטר בארץ או בחו"ל, האם נפטר בבית החולים או בביתו. לצירוף כל המסמכים הרלוונטיים יש חשיבות עליונה, והתרשלות בהגשת המסמכים הנכונים עשויה לעכב את התביעה ואף להוביל לדחייתה על ידי חברת הביטוח.

מהן הסיבות העיקריות לדחיית תביעת הביטוח?

חברות הביטוח כמובן אינן ששות למלא את חובת התשלום שלהן בעת התרחשות מקרה הביטוח. לכן, פיתחו לאורך השנים מספר אסטרטגיות לדחיית תביעות מבוטחים. הבאנו בפניכם את הסיבות העיקריות שבגינן חברות הביטוח דוחות תביעות ביטוח חיים:

  • אי גילוי או מסירת מידע שקרי – סעיף 6 לחוק חוזה הביטוח קובע כי על אדם העומד להתקשר בהסכם עם חברת ביטוח חלה חובת גילוי בעניינים מהותיים או בעניינים שיש בהם כדי להשפיע על נכונות חברת הביטוח לכרות את חוזה הביטוח או על תנאיו. חברות הביטוח מרבות לטעון כי בעת כריתת הסכם הביטוח המבוטח הסתיר או לא גילה מידע רפואי חשוב או שיקר לגבי מצבו הבריאותי בהצהרת הבריאות. כך טוענת חברת הביטוח כי אילו ידעה את אותו מידע בעת כריתת החוזה, לא הייתה מסכימה לבטח את אותו אדם, או שמע הייתה מבטחת אותו בכיסוי ביטוחי הרבה יותר נמוך או שהייתה דורשת דמי פרמיה גבוהים יותר בשל מצבו הבריאותי הירוד. סעיף 7 לחוק חוזה הביטוח מאפשר לחברת הביטוח לבטל את פוליסת הביטוח במידה וטענה זו נכונה.
  • חריגים בפוליסה – בין תנאי פוליסות הביטוח מסתתרים להם חריגים אשר בהתקיימם, חברות הביטוח אינן חבות בתשלום גם בעת קרות מקרה הביטוח. חוזר הביטוח קובע את החריגים אשר מותר לחברת הביטוח לקבוע בפוליסת ביטוח חיים, ביניהם התמכרות לאלכוהול או לסמים (שאינם בהוראת רופא), מעשה פלילי, התאבדות השנה הראשונה לפוליסה ועוד. כמובן שלעיתים התקיימות אחד מהחריגים נתונה לפרשנות, וחברות הביטוח מטבע הדברים מנסות פעמים רבות לטעון להתקיימות חריג אף כאשר הדבר שנוי במחלוקת ואינו עולה באופן מובהק מעובדות המקרה.
  • אי תשלום דמי הפרמיה בזמן – לעתים חברות הביטוח טוענות כי פוליסת הביטוח אינה בתוקף למרות שהיא הייתה קיימת טרם מות המבוטח, מכיוון שפרמיית הביטוח לא שולמה בזמן, דבר המאפשר לחברת הביטוח לבטל את חוזה הביטוח לחלוטין.
  • אי התקיימות תנאי הביטוח – במקרים מסויימים, חברות הביטוח יטענו כי לא התקיים מקרה הביטוח. כמובן שטענה זו פחות נפוצה במקרים של מוות, אך כן במקרים של פגיעות גוף, אבדן כושר עבודה ונכות. חברת הביטוח תנסה לטעון כי המבוטח יכול להשתכר, וכי הפגיעה או הנכות אינן חמורות דיין ולכן אינן מחייבות אותה בתשלום.
  • אשם תורם של המבוטח – חברות הביטוח יכולות לטעון להתקיימות אשם תורם של המבוטח עצמו, לפיו בשל חוסר זהירות שלו, באמצעות מעשה או מחדל, לקח חלק משמעותי בקרות המקרה המצער או לחלופין לא מנע אותו או מזער את הנזק שנגרם כתוצאה ממנו.
  • התיישנות – תביעות ביטוח רבות נדחות בגין התיישנות. ישנו חלון הזדמנויות של 5 שנים מיום קרות מקרה הביטוח במידה ומדובר במות המבוטח, מחלה, אשפוז או ביטוח סיעודי ו-3 שנים בלבד בכל שאר המקרים. לאחר חלוף פרק זמן זה, לא ניתן להגיש תביעה לבית המשפט בגין מקרה הביטוח. במצב בו חלפה תקופת ההתיישנות, חברת הביטוח יכולה לדחות את התביעה שהוגשה לה בידיעה שהמבוטח לא יכול להיעזר בבתי המשפט על מנת לממש את פוליסת הביטוח (אלא במקרים חריגים שנפרט בהמשך).

מה ניתן לעשות במקרה בו התביעה נדחתה? טענות נגד אפשריות

דחיית התביעה על ידי חברת הביטוח מכל אחת מהסיבות שמנינו לעיל אינה המילה האחרונה. ראשית, המבוטח יכול לערער על הדחייה בהליך ערעור פנימי של חברת הביטוח. במידה והחברה החליטה לדחות גם את הערעור, יוכל המבוטח להגיש תביעה לבית המשפט כנגד חברת הביטוח לאכיפת פוליסת ביטוח החיים. בנוסף, ניתן להגיש תלונה ליחידה לפניות הציבור ברשות שוק ההון.

הטענות שיש להעלות כנגד חברת הביטוח משתנות בהתאם לסיבה לכאורה לדחיית התביעה על ידה, ולנסיבות המקרה. הנה מספר טענות נגד אפשריות לסיבות הדחייה הנפוצות שמנינו:

  • טענות נגד לטענה של אי גילוי או מסירת מידע שקרי – ראשית, חשוב לדעת שנטל ההוכחה בעניין הטענה שהמבוטח לא גילה או הסתיר מידע רפואי חשוב או שיקר לגבי מצבו הבריאותי רובץ על כתפי חברת הביטוח. אולם, גם אם הצליחה חברת הביטוח להוכיח כי המבוטח לא גילה מידע חשוב, עדיין, ניתן לטעון (בהתאם לנסיבות המקרה) מכוח סעיף 8 לחוק חוזה הביטוח כי אותו המידע הרפואי שלא גולה לא היה בעל השפעה לעניין מקרה הביטוח, או לחלופין שהחברה המבטחת ידעה על אותו מידע בעת כריתת חוזה הביטוח למרות שהמבוטח לא גילה אותו.
  • טענות נגד לטענה לחריגים בפוליסה – ראשית, ניתן לעתים להוכיח עובדתית כי בנסיבות המקרה אותו החריג אליו טוענת חברת הביטוח אינו מתקיים. אך גם במידה והחריג כן מתקיים, סעיף 3 לחוק חוזה הביטוח ותקנה 3 לתקנות הפיקוח על הביטוח קובעים כי על חברת הביטוח להדגיש את החריג בפוליסת הביטוח באופן בולט לעין, באמצעות שימוש בגופן שונה או צבעים שונים. יתרה מכך, על מנת להשתמש בטענת חריג לפוליסה, חברת הביטוח היא זו שצריכה להוכיח כי מסרה העתק של הפוליסה למבוטח ובו החריגים מופיעים באופן מודגש ובולט. אם לא תוכל להוכיח כי מילאה חובות אלו יהיה לה קשה מאוד להסתתר מאחורי טענת החריג.
  • טענת נגד לטענת אי תשלום דמי הפרמיה בזמן – סעיף 15 לחוק חוזה הביטוח קובע שעל חברת הביטוח לשלוח למבוטח הודעה על הפיגור שלו בתשלומי דמי הפרמיה ודרישת תשלום, ולאחר 15 ימים במידה ועדיין לא שולמה הפרמיה לשלוח דרישת תשלום נוספת והודעה על ביטול הפוליסה במידה ולא יועבר התשלום תוך 21 ימים. על המבטחת להוכיח כי אכן שלחה הודעות אלו והן התקבלו אצל המבוטח.
  • טענות נגד לטענת התיישנות – ישנם חריגים גם לטענת ההתיישנות, אשר מאפשרים לתביעה להתנהל על אף שחלפה תקופת ההתיישנות להגשתה. העילות המרכזיות הן:

1. העדר ידיעה על קיום הפוליסה – מכוח סעיף 8 לחוק ההתיישנות, אם הצליח תובע להוכיח כי לא ידע ולא יכול היה לדעת שהוא מבוטח (למשל כי ארגון או מעסיק כרתו את ההסכם מול חברת הביטוח בשמו ולא יידעו אותו), בית המשפט יכול לקבוע כי תקופת ההתיישנות תיספר רק מהיום בו נודע לו על קיום הפוליסה.

2. עיכוב מכוון של חברת הביטוח – במידה וחברת הביטוח עיכבה בחוסר תום לב את המענה לתביעה לתגמולים במטרה לתת לתקופת ההתיישנות לחלוף, בית המשפט עשוי לאפשר את ניהול התביעה על אף חלוף התקופה.

3. אי הודעה על תקופת התיישנות – כאשר חברת הביטוח אינה מקבלת את התביעה נגדה במלואה, היא מחוייבת מכוח הנחיית המפקח על הביטוח להודיע למבוטחים או למוטבים באופן בולט וברור כי קיימת תקופת התיישנות על התביעה ומה אורכה. בנוסף, חוק חוזה הביטוח מחייב את חברת הביטוח להודיע למבוטח או מוטב אשר הודיע על קרות מקרה הביטוח 12 חודשים ו-3 חודשים לפני תום תקופת ההתיישנות, גם אם מתנהל ביניהם משא ומתן.

למה חשוב להתייעץ עם עורך דין מנוסה לתביעות ביטוח חיים?

חברות הביטוח פיתחו לאורך השנים אסטרטגיות רבות לדחיית תביעות ביטוח מוצדקות, או לפסיקת פיצויים מופחתים מאלו המגיעים למבוטח או למוטב. חברות הביטוח הנן שחקניות חוזרות במגרש, אשר מצויידות בסוללת עורכי דין וחוקרים ממולחים. לרוב, לאדם הפשוט אין את הידע ואת הכוח לנהל מולן תביעה, מו"מ או מאבק משפטי. במשרדנו A.S Law Firm תמצאו שורה של עורכי דין בעלי ניסיון רב בתחום הביטוחי כולו ובתחום של ניהול תביעות ביטוח חיים בפרט. נשמח לסייע לכם למצות את זכויותיכם מול חברת הביטוח. צרו קשר.

שאלות ותשובות

רצוי להגיע לעורך דין בסמוך לאחר קרות מקרה הביטוח (מוות, אבדן כושר עבודה מחלה או נכות). זאת מכיוון שניתן להגיש תביעה לקבלת תגמולי ביטוח חיים תוך 3 או 5 שנים, אך ניהול ההליכים מול חברות הביטוח אינו עוצר את תקופת ההתיישנות. במידה ועילת התביעה תתיישן, המבוטח או המוטב לרוב לא יוכלו לממש את זכותם לתמלוגי הביטוח באמצעות פניה לערכאות בתי המשפט.

כן. ביטוח תאונות אישיות קיים על מנת להעניק תמלוגי ביטוח למוטבים של אדם אשר נהרג או נפצע כתוצאה מתאונה.

גובה הפיצוי נקבע מראש בחוזה הביטוח, ולמעשה אדם יכול לרכוש מראש פרמיה יקרה יותר על מנת לקבל פיצוי גבוה יותר בעת התרחשות מקרה הביטוח.

מאמרים נוספים בנושא דיני ביטוח

דיני ביטוח
דיני ביטוח

דיני ביטוח: דעו את זכויותיכם תוכן עניינים ברגעי האמת, כשהבית נפרץ או מוצף במים, הרכב נגנב או צריך לעבור ניתוח מורכב, עברתם תאונת עבודה או

למאמר המלא »
משרד עורכי דין תאונות עבודה
עורך דין תאונות עבודה

תוכן עניינים מהי תאונת עבודה? תאונת עבודה מוגדרת בסעיף 79 לחוק הביטוח לאומי נוסח משולב התשנ"ה-1995. החוק מגדיר תאונת עבודה כתאונה שאירעה תוך כדי עבודתו של הנפגע ועקב

למאמר המלא »