עורך דין תביעת סיעוד

ביטוח סיעודי נחשב לאחד מהביטוחים הנפוצים בישראל ועל אף עובדה זו, תביעת סיעוד ממוצעת נמצאת בסבירות גבוהה להידחות, זאת בהשוואה לתביעות ביטוחיות בתחומים אחרים. מצבו המורכב של מבוטח הנזקק לסיוע סיעודי בתוספת לסבירות הגבוהה יחסית לדחיית התביעה מובילים רבים המעוניינים בהגשת תביעה בגין סיעוד להיעזר בשירותיו המשפטיים של עורך דין תביעת סיעוד.

תוכן עניינים

מהן תביעות סיעוד?

מבוטח בחברת ביטוח או אדם בעל פוליסת ביטוח סיעוד קבוצתי בתוקף, אשר הפך לחולה סיעודי הנזקק לסיוע לשם ביצוע פעולות יומיומיות בסיסיות, יכול להגיש תביעת סיעוד לגוף בו הוא מבוטח. אישור התביעה יקנה לו קצבה סיעודית, שהיא סיוע כספי חודשי בשיעור קבוע ולמשך תקופה קצובה, על פי תנאי הפוליסה של המבוטח, כל עוד הוא מוגדר כסיעודי.

 

העלייה בתוחלת החיים ושיפור מתמיד של מערך הרפואה ושירותיו מסייעים ותורמים להארכת חייהם של בני אדם רבים ובמקביל, מעלים בשיעור גבוה את מספרם של הנחשבים לסיעודיים. רבים מהנזקקים לסיוע סיעודי מטופלים במסגרת ביתם הפרטי ואילו אחרים, מקבלים את השירותים במסגרת בתי חולים ומוסדות. טיפול ביתי באדם הזקוק לסיוע המוגדר סיעודי, מטילה קושי ניכר על בני המשפחה והמטפלים העיקריים, הן מבחינה פיזית והן בשל העלות הכלכלית של הקדשת הזמן והטיפול.

 

בשל החשש מלהימצא במצב בו בשל אירוע קשה, מחלה או משבר, לא נקבל טיפול ראוי או שלא יהיה בכוחנו לסייע בצורה מספקת לקרובינו, רבים מאיתנו מבטחים את בני המשפחה, צעירים כמבוגרים בביטוח סיעודי. המבוטח משלם מדי חודש תשלום עבור דמי הביטוח ואילו חברת הביטוח מצידה תספק תשלום על בסיס חודשי כפי שסוכם, במידה וחלילה יהפוך לסיעודי.

חולה סיעודי, מיהו?

אדם העומד בהגדרה אחת מתוך שתיים של מצב זה. הראשונה מתייחסת לאדם שאין ביכולתו הפיזית לבצע  לפחות מחצית מתוך שש פעולות שונות הנחשבות להכרחיות לתפקוד יומיומי. ההגדרה השנייה מתייחסת אל קביעת רפואית כי אדם סובל מיכולות קוגניטיביות נמוכות כמו גם יכולת אינטלקטואלית נמוכה ובשל כך, הוא חסר יכולת התמצאות או שהיא נחשבת ללוקה בחסר, שיפוטו נחשב לקוי, זכרונו נפגע ועוד. רבים העונים על הגדרה זו סובלים מדמנציה או אלצהיימר.

קצבת סיעוד: הקריטריונים השונים לקבלת הקצבה

ברוב המוחלט של המקרים, הזכאות לקצבה מכוח פוליסת ביטוח סיעודי נקבעת לפי בחינת קריטריונים של ביצוע פעולות פיזיות יומיומיות, או על בסיס קיום מגבלה קוגניטיבית משמעותית. בהתייחס להגדרה הראשונה העוסקת בקושי פיזי במהותו, מי שאינו מסוגל לבצע 3 מתוך 6 פעולות הכרחיות לתפקוד יומיומי, עונה על ההגדרה הקבועה לחולה סיעודי ולכן זכאי לקבלת קצבת סיעוד חודשית על רקע תפקודי. אלו הן הפעולות היומיומיות שבחינתן עשויה להוות עילה לאישור או דחיה של תביעת סיעוד:

 

  1. שליטה בסוגרים – קריטריון הבוחן את יכולתו של האדם לשלוט על פעולת המעיים שלו ולהטיל את מימיו בצורה רצונית ונשלטת. אדם שאינו מסוגל לשלוט באחת מפעולות אלו או שתיהן, וכתוצאה מכך נזקק לחיתול, קטטר או סטומה על מנת להתפנות יחשב כמי שאינו שולט בסוגריו.
  2. רחצה – נבחנת מסוגלותו של אדם להיכנס לאמבטיה ללא סיוע של אדם נוסף ולצאת ממנה, לחפוף את שערו ולסבן את גופו בכוחות עצמו בצורה תקינה באופן עצמאי
  3. היכולת להתלבש ולפשוט את הבגדים עצמאית – תיבחן השאלה האם ביכולתו של אדם להתלבש ולהתפשט בכוחות עצמו או שהוא נזקק לעזרה לשם כך.
  4. יכולת התניידות – הגעה עצמאית ממקום אחד לאחר היא חיונית לצורך תפקוד יומיומי תקין. קריטריון זה בודק האם ביכולתו של האדם לנוע באופן שכזה ללא סיועו של אדם נוסף. חשוב לציין כי הצורך בעזרים המסייעים להתניידות האדם, כגון התיידות רק באמצעות הליכון או שימוש במקל הליכה לא מאפשרים הגדרה של יכולת התניידות האדם כפגומה.
  5. מעברים בין מצבים (שכיבה ישיבה וקימה) – קריטריון זה בוחן את מסוגלותו של המבוטח לעבור ממצב של שכיבה למצב ישיבה ולבסוף עמידה ולהיפך, ממצב עמידה לישיבה ולשכיבה. זאת, באופן עצמאי וללא צורך בסיוע מאדם נוסף.
  6. שתייה ואכילה עצמאית – הקריטריון בוחן את יכולתו של המבוטח לצרוך באופן עצמאי ללא תלות בסיוע מאדם אחר מזון ושתייה המוגשים לו וליטול את תרופותיו. חשוב לציין כי קריטריון זה בוחן את היכולת לצרוך את המזון והשתייה ולא את היכולת להכינם.

 

מבוטח שאין ביכולתו לבצע מחצית מהפעולות היומיומיות המצוינות לעיל יוגדר כחולה סיעודי. על מנת להוכיח שהמבוטח אינו מסוגל לבצע את אחת הפעולות, אין צורך להראות כי הוא אינו מסוגל לבצעה לחלוטין, אלא בשיעור של לפחות 50% מכל פעולה. ואולם, חשוב לציין כי מי שמבצע את הבדיקות הללו אלו הם מומחים מטעם חברת הביטוח עצמה. לכן, על אף הפשטות והבהירות בהגדרת הפעולות הנבחנות, ובאופן בו מגדירות חברות הביטוח את זכאותו של אדם לקצבת סיעוד, הבדיקה עשויה להיעשות באופן המציב רף גבוה למדי להוכחת הזכאות ומערים קשיים על המבוטח לטובת חברת הביטוח.

דחיית תביעת סיעוד: מהן הסיבות הנפוצות לכך?

דחיית תביעה בגין סיעוד עשויה להיות מטלטלת במיוחד עבור המבוטח ועבור בני המשפחה המטפלים בו. אחרי שנים רבות בהן שילם פרמיה על בסיס חודשי כדי שתספק כיסוי ביטוחי בעת הצורך, דווקא כשהגיע לרגע מורכב במיוחד פיזית או נפשית, הם אינם ערבים לו. ברגעים קשים אלה, מבוטחים רבים או בני משפחותיהם בוחרים להיעזר בשירותיו המקצועיים של עורך דין לדחיית התביעה.

הסיבות הנפוצות לדחיית תביעה בגין מצב סיעודי על ידי חברות הביטוח הן:

  • טענה כי המבוטח לא עומד בקריטריונים המגדירים מיהו מבוטח הנחשב במצב סיעודי. טענה זו אינה מספקת על מנת לשמש בסיס לדחיית תביעה ולכן יש לבחון אותה במבחני התפקוד המקובלים.
  • טענה להסתרת מידע חשוב בתהליך רכישת הכיסוי הביטוחי. חברות הביטוח עשויות לדחות תביעת סיעוד בטענה כי המבוטח לא הצהיר כנדרש על מצבו הבריאותי המלא, הסתיר פרטים או לא דיווח על מחלות או אירועים בריאותיים מהם סבל קודם להצטרפותו אל פוליסת הביטוח.
  • חברת הביטוח טוענת כי הסיבה מאחורי תביעת סיעוד אותה הגיש המבוטח מקורה בגורמים המוחרגים לפי הכתוב בפוליסה: מומים עימם נולד המבוטח, מצב סיעודי שמקורו בתאונה שהתרחשה במסגרת העבודה או תאונת דרכים, כל אלה ועוד עשויים להיחשב למצבים מוחרגים עליהם לא תינתן קצבת סיעוד.
  • חקירות פרטיות- חברות הביטוח מחזיקות לרוב מערך שלם של חוקרים פרטיים שתפקידם לבחון האם המבוטח הצהיר אמת והוא אכן אינו מסוגל לתפקוד עצמאי. החוקרים רשאים על פי חוק לצלם את המבוטח ולאסוף עליו מידע במרחב הציבורי. אלא שבמקרים רבים, החוקרים הפרטיים מנסים גם להכשיל את המבוטח בשיטות האסורות על פי דין במטרה לגרום לו לבצע פעולות ולהוכיח שביכולתם לבצען.

מעוניינים בהגשה של תביעת סיעוד? לפניכם טיפים מנצחים לתהליך!

מצב סיעודי שלנו או של הקרובים אלינו הוא תמיד מורכב, רגיש, מתסכל ולא אחת מייאש. על מנת להתגייס ולנסות לקבל את הסיוע הכספי המקסימלי מטעמן של חברות הביטוח כדי להקל על החולה ולספק לו סיוע מיטבי, יש לגשת אל הנושא מוכנים ככל שניתן.

  • הגשת תיק רפואי – הגשת תיק רפואי המורכב ממסמכים המתעדים את מצבו הרפואי של המבוטח בשנים האחרונות וכולל את חוות דעתם של רופאים מומחים בתחום הרלוונטי. על התיק להיות מסודר ומאורגן, ממוין כרונולוגית.
  • תיעוד – הוספת תיעוד המשמש מעין פרוטוקול לתביעת הסיעוד המדגיש את נקודות הקושי של המבוטח, אבחנות רפואיות שניתנו, קשיים נוכחיים וצורך בסיוע הוא חשוב במיוחד ומסייע לבהירות המקרה ומיקוד בו.
  • הכנה נפשית של המבוטח לפני הבדיקה – מבוטחים רבים חוששים לפני מועד הבדיקה וחשים לחץ רב ומתח. חשוב להסביר את מהות הבדיקה וחשיבותה לפני שהיא נערכת, מה יידרש מהם, מה יצטרכו להציג.
  • בחינת כשירות משפטית – המבוטח וקשיי התפקוד שלו מהווים את ליבת התביעה. מבוטח המעוניין בקצבת סיעוד נדרש למלא מסמכים, לחתום על גבי ניירת רבה וחשובה, לענות על שאלות הבוחנות את מצבו ועוד. רבים מהמבוטחים אינם בעלי כשירות משפטית לעשות כן ובשל כך, חשוב להסדיר עניין זה ועדיף שיהיה טרם תהליך תביעת הסיעוד. הנושא ניתן להסדרה כדין באמצעות מינויו של אפוטרופוס.

באיזה שלב כדאי לפנות לעורך דין תביעות סיעוד?

בעוד שמבוטחים רבים ובני משפחותיהם, פונים אל עורך דין המתמחה בתחום רק לאחר קבלת דחייה של תביעת הסיעוד שהגישו, בפועל, פנייה אל עורך דין תביעת סיעוד היא חשובה ומסייעת בכל שלב נתון, גם לפני הגשתה של תביעת הסיעוד בפועל.

 

קידום הטיפול בתיק שהוגש, ליווי בבדיקות, הפנייה אל מומחים בתחום הנדון, ארגון מסמכים לידי תיק מסודר, קבלת עדכונים שוטפים, הכנה לפני תהליך הבדיקה, טיפול בתביעה שנדחתה, כל אלה ועוד מהווים תחומים אותם ירכז איש המקצוע עבורכם ועבור הקרובים שלכם, כדי שהמיקוד העיקרי שלכם יהיה בבן המשפחה או במנוחה האישית שלכם ולא בהליכי בירוקרטיה.

התיישנות תביעת סיעוד, מה כדאי לי לדעת?

עקרונית, תביעת סיעוד מתבססת על מצב קבוע של התובע, לכן היא נחשבת עילה מתחדשת. כלומר, היא אינה יכולה להיגזל ממנו לחלוטין במידה ואינה מגיעה אל כותלי בית המשפט תוך פרק זמן מסויים. ואולם, חוק חוזה הביטוח קובע כי במידה ותביעת הביטוח מבוססת על מקרה ביטוחי, תקופת ההתיישנות הנה 5 שנים. זאת, לאחר שהחוק תוקן בנובמבר 2020 כאשר לפני כן תקופת ההתיישנות שקבע למקרי ביטוח עמדה על 3 שנים בלבד.

משמעות הדבר היא שהמבוטח יהיה זכאי לתבוע תגמולים מחברת הביטוח באופן רטרואקטיבי רק על 5 השנים האחרונות מהרגע בו הפך לסיעודי (קרות מקרה הביטוח). ואולם, אם חוזה הביטוח נכרת לפני כניסתו לתוקף של התיקון לחוק, יוכל לתבוע רטרואקטיבית עבור תקופה של 3 שנים בלבד. במידה וכבר עברו מעל לאותם 3 או 5 שנים, עילת התביעה אינה נשמטת לחלוטין, בניגוד להתיישנות במקרים רגילים כפי שאנו מכירים. בגלל שעילת הסיעוד היא מתחדשת, המבוטח יוכל לתבוע תגמולי ביטוח 3 או 5 שנים אחורנית, בהתאם למקרה.

 

כפי שאתם יכולים לתאר לעצמכם, מועד קרות מקרה הביטוח כמעט ולעולם אינו מוחלט וחד משמעי, וחברת הביטוח עשויה לנסות ולטעון שמדובר במועד מאוחר יותר מאשר טוען לו המבוטח, במטרה לקצר את זמן תשלום קצבת הסיעוד. במצב כזה, יש לנסות ולנהל משא ומתן מול חברת הביטוח בניסיון להגיע להסכמות מולה, ובמידת הצורך, להגיש תביעה לבית המשפט על הפרה של הסכם הביטוח.

 

חשוב להבין כי תקופת ההתיישנות היא מול בית המשפט ולא מול חברת הביטוח. על כן, על אדם שמוצא עצמו במצב סיעודי והתנהלותו מול חברת הביטוח לא מתקדמת, לפנות לבית המשפט בהקדם ולא לישון על זכויותיו. פעמים רבות, פעולה מהירה הכוללת תביעה יעילה של זכויותיו מול חברת הביטוח או מול בית המשפט בעת הצורך, תאפשר למבוטח מיצוי זכויות רחב יותר וממושך יותר.

סיכום ומסקנות

דחיית תביעת הסיעוד שהוגשה על ידכם אינה סותמת את הגולל בהקשר לאפשרותכם לקבל קצבת סיעוד. אם אינכם בקיאים ברזי החוק או שולטים בכתוב במדריך תביעות סיעוד, אל דאגה. בדומה לתחומים רבים בחייכם בהם עולה הצורך להיעזר באנשי המקצוע, גם במקרה של הגשת תביעת סיעוד, דחייתה, סיוע וליווי מקצועי וייצוג במהלך התהליך כולו, עורך דין המתמחה בתביעות סיעוד ישמש לכם למשענת.

שאלות ותשובות

על מנת להעלות את הסבירות לאישור התביעה ולהתנהל בצורה מיטבית ככל הניתן מומלץ לפנות לעורך דין מוקדם ככל הניתן.

יש להגיש כתב תביעה לפי טופס אחיד מטעם חברת הביטוח המבטחת. יש להכין ולהגיש תיק ביטוח המצויד בכל המסמכים המתבקשים על ידי חברת הביטוח, בהתאם לדרישותיה. על התיק לכלול מסמכים רפואיים עדכניים ומסמכי עבר הרלוונטיים למצבו של התובע ומאורגנים בצורה מסודרת וכרונולוגית.

במצב סיעודי, ישנם שני סוגי קצבאות שניתן לקבל. הראשונה, קצבת סיעוד מחברת הביטוח כפי שפירטנו במאמר זה. השניה היא גמלת סיעוד מהמוסד לביטוח הלאומי. במקרים רבים, מטופל העומד בקריטריונים להגדרתו כסיעודי לפי המוסד לביטוח הלאומי, לא יעמוד בהגדרת סיעודי מכוח פוליסת הביטוח. אולם, במקרים מסוימים בכפוף לתנאי הביטוח, יוכל אדם לקבל סיוע כספי או סיוע ממשי בדמות מטפל/ת סיעודיים מהביטוח הלאומי ובמקביל לקבל קצבת סיעוד מחברת הביטוח.

אולי יעניין אותך

עורך דין ביטוחים
עורך דין ביטוחים

עורך דין ביטוחים תוכן עניינים נדמה לכם שהיחס שאתם מקבלים מחברת הביטוח מעולה כל עוד אתם משלמים, אבל מתהפך ב-180 מעלות כשאתם מנסים לתבוע? זו

לכתבה המלאה »
דיני ביטוח
דיני ביטוח

דיני ביטוח: דעו את זכויותיכם תוכן עניינים ברגעי האמת, כשהבית נפרץ או מוצף במים, הרכב נגנב או צריך לעבור ניתוח מורכב, עברתם תאונת עבודה או

לכתבה המלאה »