פטור מס הכנסה לנכה

אנשים רבים הסובלים מנכויות קשות אינם מודעים לזכאותם לפטור מס הכנסה בגין נכותם. תנאי הזכאות עשויים להיות מבלבלים, והדרך למימוש הזכאות עשויה להיות ארוכה ומסורבלת, בייחוד בהינתן המצב הבריאותי הירוד בו מצויים לרוב אותם אנשים אשר עבורם נוצר הפטור מלכתחילה. אנו כאן על מנת לשפוך אור לגבי כל מה שחשוב שתדעו בנושא זה, כגון מה הם תנאי הזכאות לפטור מס לנכה, מהו ההליך שיש לעבור על מנת להשיגו במידה ואתם זכאים וכיצד עליכם לפעול כדי להבטיח את מרב הסיכויים שבקשתכם לפטור תתקבל.

תוכן עניינים

מה התנאים המזכים בפטור מס לנכה?

פקודת מס הכנסה קובעת כי מי שיש לו הכנסה חייבת במס, זכאי לפטור במידה ונקבעה לו נכות העונה ל-3 התנאים הבאים:

  1. הנכות שנקבעה לו היא צמיתה או ל-185 ימים לכל הפחות.
  2. הנכות שנקבעה לו היא אחת מהסוגים הבאים: נכה כללי, ילד נכה, נכה צה"ל וכוחות הביטחון, נכה המלחמה בנאצים (כולל ניצולי שואה נכים אשר אינם זכאים לתגמולים מממשלת גרמניה), נכה נפגע פעולת איבה, נכה עבודה או התנדבות ונכה נפגע גזזת.
  3. דרגת הנכות שנקבעה לו הנה בין 90% ל-100% לפי ליקוי אחד או בחישוב משוקלל של מספר ליקויים שלפחות אחד מהם בשיעור של 40%. אם מדובר בנכה צה"ל וכוחות הביטחון, או נכה נפגע פעולות איבה, דרגת הנכות שנקבעה לו צריכה להיות 100% על ליקוי אחד, או 90% לכל הפחות בחישוב משוקלל של מספר ליקויים על פי תנאי החישוב של המוסד לביטוח לאומי.

מי שדרגת הנכות שנקבעה לו נמוכה מ-90% אך גבוהה מ-74% אמנם אינו זכאי לפטור מלא ממס הכנסה, אך עדיין יהיה זכאי להקלות מס מסויימות.

איך מגישים את הבקשה לפטור ממס הכנסה?

עקרונית, את הבקשה לפטור ממס זכאי להגיש רק מי שכבר נקבעה לו נכות המזכה בפטור בהתאם לקריטריונים שפירטנו. מי עדיין לא נקבעו לו אחוזי הנכות המזכים בפטור, או בהתאם לאחד הנושאים המזכים בפטור, אך חושב שהוא עשוי להיות זכאי לכאורה, יכול להגיש תביעה לנכות למוסד לביטוח לאומי. לחלופין, אם הוא מעוניין בפטור ממס בלבד ואינו מעוניין בקצבת נכות, או שעניין זכאותו לקצבת נכות עוד מתברר ועדיין לא ניתנה לו קצבה, הוא רשאי לפנות לוועדה רפואית לפטור ממס הכנסה, אשר יכולה לקבוע לו אחוזי נכות רפואית לצורך קבלת הפטור ממס בלבד.

מי שכבר נקבעה לו נכות המזכה בפטור בהתאם לקריטריונים שמנינו, וכן אדם בעל תעודת עיוור או לקוי ראיה, אינו צריך לעבור את הועדה הרפואית ויכול להגיש ישירות את הבקשה לפטור לרשות המסים.

אילו מסמכים צריך לבקשה לפטור וכיצד ניתן להגישם?

את הבקשה לפטור יש להגיש לרשות המסים בצירוף המסמכים הבאים:

  1. טופס בקשה לעדכון נכות רפואית לפטור ממס הכנסה (טופס הבקשה לפטור ממס).
  2. פרוטוקול הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי אשר קבעה את הנכות ואת שיעורה.
  3. שכירים צריכים לצרף גם תלוש שכר אחרון שקיבלו מכל מעסיק.

את המסמכים ניתן להגיש באמצעות שליחתם בדואר לפקיד השומה שבאזור המגורים או בהגעה אליו עם המסמכים באמצעות קביעת תור מראש. לחלופין, ניתן להגישם בעת עריכת תיאום מס מקוון לשנת המס הנוכחית. חולי סרטן ומחלימים מסרטן יכולים להגיש את הבקשה לפטור באופן מקוון והטופס יחד עם המסמכים שיש לצרף יגיעו ישירות לסניף מס ההכנסה אליו משוייך המבקש. בקשתם המקוונת של חולי סרטן תקבל מענה מהיר תוך 10 ימי עסקים מיום שהוגשה.

כיצד מתבצע התהליך בוועדה הרפואית לפטור ממס הכנסה?

הועדה מתחילה בכך שמזכיר הוועדה מציג את חברי הוועדה, ולאחר מכן הנבדק יתבקש להציג תעודה מזהה עם תמונה. לאחר מכן, הנבדק יתבקש לפרט לגבי מצבו בפני הרופא. בשלב זה, על הנבדק לספר על כל קושי או ליקוי אשר הוא חווה בתפקוד בעבודה או בחיי היום יום, כולל פעולות אשר הוא נזקק לעזרת אדם אחר על מנת לבצען, וכן להגיש לידי הרופא כל מסמך רפואי נוסף אשר אינו מצוי כבר ברשותו. הנבדק צריך לחתום על דוח הועדה לאישור טענותיו ועל הסכמתו להיבדק על ידי הרופא.

לאחר מכן, יחל הרופא לבצע את הבדיקה עצמה, על ידי תחקור באמצעות שאלות וכן בדיקה גופנית במידת הצורך, בהתאם לשיקול דעתו של הרופא. לוועדה ניתן להיכנס בליווי עורך דין או אדם אחר אשר יהיה נוכח בעת ביצוע הבדיקה הגופנית.

מה קורה בתום הבדיקה בוועדה הרפואית?

לאחר שמבקש הפטור התייצב בפני הועדה הרפואית, רופא הועדה יקבע את דרגת אחוזי הנכות בהתאם ל"ספר המבחנים הרפואיים" שבתוספת לתקנות, וכן את תאריך תחילת הנכות הרפואית והאם היא זמנית או צמיתה. בתום הדיון בוועדה, במידה והבקשה לפטור ממס לנכה אושרה במידה כלשהי, מועבר התיק למס הכנסה, ומכתב הודעה בדבר תוצאות הועדה ישלח על ידי פקיד השומה לכתובתו הרשומה של המבקש בצירוף פרוטוקול הוועדה. המכתב יפרט את היקף הזכאות לפטור בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה.

בשלב הבא, על הנכה שקיבל את הפטור ליידע את מעסיקו. עליו להעביר למעסיקו את האישור אשר קיבל מפקיד השומה בדבר זכאותו לפטור. לחלופין, עליו להעביר את האישור לחברת הביטוח או קופת הגמל המשלמת.

חשיבות הייצוג המשפטי בבקשה לפטור ממס הכנסה לנכה

בקשה לקבלת פטור ממס הכנסה לנכה מצריכה קודם כל בדיקת זכאות לפטור. עורך הדין יבחן האם אחוזי הנכות אשר נקבעו לאדם מזכים אותו בפטור לפי סוג ודרגת הנכות שנקבעה, ויסייע בפניה לרשות המסים בהגשת הבקשה לפטור. אולם, במידה ועורך הדין יראה שקיימת זכאות לכאורה, אך ללקוח עדיין לא נקבעו אחוזי נכות המזכים בפטור, ידע עורך הדין לסייע בהליך המורכב של הגשת וניהול תביעה לנכות מול הביטוח הלאומי. בו זמנית, עד שתאושר התביעה, ילווה עורך הדין את הלקוח בתהליך מול הוועדה הרפואית לפטור ממס הכנסה.

הלווי כולל הכנה של הלקוח לוועדה, יצירת מסמך ליקויים וקשיים שהלקוח יוכל להסתמך עליו בזמן הוועדה וליווי פיזי בוועדה עצמה. לעורך דין לענייני ביטוח לאומי ישנה הבנה לגבי הצגת עניינו של הלקוח מול הוועדה בצורה הטובה ביותר על מנת להוכיח את זכאותו לפטור ולמנוע טעויות מיותרות ונפוצות במהלך ההליך. אצלנו ב-A.S Law Firm תמצאו שורת עורכי דין בעלי מומחיות וניסיון בניהול תביעות ובקשות מול המוסד לביטוח הלאומי. נשמח ללוות אתכם כל הדרך אל מימוש זכותכם לפטור ממס הכנסה, ומימוש זכויות נוספות מול המוסד לביטוח לאומי, כפי שעשינו בהצלחה עם לקוחות רבים לאורך השנים. צרו קשר.

שאלות ותשובות

כן. על החלטת הוועדה לפטור ממס הכנסה ניתן לערער לוועדה הרפואית לעררים תוך 45 ימים מיום קבלת ההחלטה. את הערעור מגישים לפקיד השומה במס הכנסה לאחר שמוציאים שובר לתשלום אגרה עבור הערעור דרך האתר או לחלופין במשרדי השומה או סניף הביטוח הלאומי. את השובר יש להגיש יחד עם הערעור בכתב.

תקרות ההכנסה הפטורות ממס הנן למעשה סכומי ההכנסה המקסימליים עבורם ניתן הפטור. מי שהכנסתו אינה עוברת את התקרה יהיה זכאי לפטור ממס עבור כל הכנסתו, ומי שהכנסתו עוברת את התקרה יהיה זכאי לפטור חלקי בלבד, עד לגובה סכום התקרה. ישנן מספר תקרות שונות הנקבעות ביחס לקטגוריות שונות. לדוגמה, להכנסה של נכה מעבודה ולהכנסה של נכה שאינה מעבודה (כגון הכנסת הון פאסיבית כגון דיבידנדים, תשואות מהשקעות וכו’) יש תקרה שונה.

כן. במידה ואדם עונה לתנאי הפטור לא רק בהווה, אלא גם בשנים עברו, הוא עשוי להיות זכאי לקבלת החזר מס רטרואקטיבית על אותן שנים, עד ל-6 שנים אחורנית. לשם כך, יש להגיש לרשות המסים בקשה ייחודית לקבלת החזר מס או לתיקון דוח עבור כל שנת מס עבורה מבקשים החזר. יש לקחת בחשבון את כך שתקרת ההכנסה הפטורה ממס משתנה בכל שנה, והפטור יינתן בהתאם לתקרה שהייתה תקפה באותה שנה לגביה הוא מתבקש.

ישנם מספר גורמים אשר מוסמכים מכוח החוק לקבוע את דרגת הנכות המקנה אישור פטור ממס, והם: ועדות מיוחדות של המוסד לביטוח לאומי לצורך פטור ממס ולענייני הנכויות בגינן ניתן הפטור ממס, ועדות משרד הביטחון לעניין הפטור לנכי צה"ל וכוחות הביטחון וכן ועדות משרד האוצר לנכי המלחמה בנאצים ולנכים נפגעי גזזת או פוליו.

מי שעומד בתנאי הזכאות לקבלת פטור מס לנכה, עשויים לעמוד בתנאי הזכאות לקבלת נקודות זיכוי במס הכנסה בעד ילד או או בוגר עם מוגבלות וכן נקודות זיכוי עבור בן זוג נכה. נקודות זיכוי הן למעשה סכום כסף אותו מקזזים ממס ההכנסה. כמו כן, הם עשויים להיות זכאים למשיכה מוקדמת של כספי תמלוגים שבקופת גמל בשל הוצאה רפואית ולהנחה במס רכישה.

 

אולי יעניין אותך

עורך דין ביטוחים
עורך דין ביטוחים

עורך דין ביטוחים תוכן עניינים נדמה לכם שהיחס שאתם מקבלים מחברת הביטוח מעולה כל עוד אתם משלמים, אבל מתהפך ב-180 מעלות כשאתם מנסים לתבוע? זו

לכתבה המלאה »
דיני ביטוח
דיני ביטוח

דיני ביטוח: דעו את זכויותיכם תוכן עניינים ברגעי האמת, כשהבית נפרץ או מוצף במים, הרכב נגנב או צריך לעבור ניתוח מורכב, עברתם תאונת עבודה או

לכתבה המלאה »