עורך דין בעסקת מכר דירה בירושה

במידה ואתם מעוניינים להנות מפטור ממס שבח במכירת דירת מגורם או חלק ממנה אשר קיבלתם בירושה, עליכם לעבור תהליך הכולל מספר שלבים ולא מעט תנאים בכל שלב. במאמר זה אנו נפרט עבורכם את כל השלבים הללו, וכן נסביר לגבי החשיבות של היעזרות בשירותיו של עורך דין מקצועי לענייני מקרקעין אשר יסייע לכם למזער את הטעויות והסיכונים הכרוכים בהליך.

תוכן עניינים

תהליך מכירת דירה שהתקבלה בירושה

מכירת דירה שקיבלתם בירושה עשויה להיות פטורה מתשלום מס שבח. אולם, מדובר באליה וקוץ בה, כיוון שהליך מכירת דירה שהתקבלה בירושה מחייב עמידה בשלבים פרוצדורליים אשר אינם נדרשים בהליך מכירה רגיל של דירה. ההליך יהיה מורכב במיוחד במידה וישנם יורשים נוספים, שאז יש לבצע כל צעד תוך תיאום מלא עמם כולל חתימה על הסכמים. את הבקשה לפטור יש להגיש במסגרת הליך ההצהרה על מכירה של הזכות במקרקעין בנכס לפי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה). על הבקשה להיות מוגשת תוך 30 ימים מיום ביצוע העסקה, כמו כל עסקה אחרת במקרקעין, אך ישנם כאמור שלבים מקדימים במקרה של דירה בירושה.

השלב הראשון אותו יש לבצע לפני המכירה וההצהרה עליה הוא הוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה, על ידי הגשת בקשה לרשם לענייני ירושה. זאת, מכיוון שיש לצרף צו ירושה או צו קיום צוואה להצהרה על המכירה על מנת שתהיה וודאות חוקית לגבי זהות היורשים (אשר הם יוכלו להנות מהפטור). במידה והמוריש היה תושב חוץ בעת שהלך לעולמו, בין אם היורש הוא תושב ישראל או לא, על מנת להנות מהפטור יש להמציא ולצרף להצהרה על המכירה גם מסמכים המוכיחים כי לא הייתה למוריש דירת מגורים נוספת במדינת תושבותו.

לאחר מכן, במידה וישנם מספר יורשים, עליהם לחתום על הסכם חלוקת עיזבון או על הסכם בין יורשים. זהו הסכם המתאפשר מכוח חוק הירושה, באמצעותו היורשים יכולים לשנות את סדרי חלוקת העיזבון שנקבעו בצוואה או בחוק (במקרה של ירושה מכוח הדין). בהסכם זה יכולים היורשים להחליט ביניהם על חלוקה שונה של הדירה או החלק ממנה שניתן בירושה, ושל שאר נכסי הירושה. לבסוף, יתבצע רישום בטאבו של העסקה.

מס שבח במכירת דירה בירושה

לפי סעיף 49ב(5) לחוק מיסוי מקרקעין, מכירה של דירת מגורים שהתקבלה בירושה עשויה להיות פטורה מתשלום מס שבח אפילו אם יש למוכר דירות נוספות, כל עוד היא עומדת בהגדרה של "דירת מגורים מזכה" שבחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), ובנוסף לכך, מתקיימים כל תנאי הפטור. דירת מגורים מזכה זוהי דירה אשר נמצאת בבעלות אדם פרטי, אשר בנייתה הושלמה ושהיא שימשה למגורים במשך 4 השנים שקדמו המכירה או במהלך 80% מתקופת השבח. לחלופין, הדירה לא שימשה למגורים בפועל אלא כגן ילדים או בית כנסת. במידה והדירה עומדת בתנאים אלו, עליה לעמוד בנוסף גם ב-3 התנאים להתקיימות הפטור:

  1. היורש אשר מוכר את הדירה הוא בן זוג, צאצא או בן זוג של צאצא של המוריש.
  2. בעת שהמוריש עוד היה בחיים, הוא היה בעלים של דירת מגורים אחת בלבד, ואפילו לא של חלק קטן מדירת מגורים נוספת. (פסק דין עמ"ש (מחוזי תל אביב-יפו) 251/99 מנהל עזבון המנוחה הדרה וייסגלס ז"ל נ' מנהל מס שבח מקרקעין מחוז ת"א, כח 338 (2001)).
  3. אם המוריש היה בין החיים, הוא היה זכאי לפטור ממס שבח במכירת דירה יחידה.

במידה והמוכר היורש הנו תושב חוץ, מתווסף תנאי רביעי מכוח החלטת מיסוי 7701/21, והיא שעליו להוכיח כי אין בבעלותו דירה נוספת במדינת תושבותו.

תקרת פטור – "דירת יוקרה"

האם ישנה תקרת פטור על מכירת "דירת יוקרה" גם במכירת דירה שניתנה בירושה? תקרת "דירת יוקרה" חלה על מוכרים במכירת דירה יחידה. גובה התקרה מתעדכן משנה לשנה. נכון לשנת 2024 הפטור הוא עד לסכום של 5,008,000 ש״ח, ועל ההפרש בין סכום זה למחיר הדירה בפועל על המוכר לשלם מס שבח מלא או לינארי. בפסק הדין ו"ע (מינהליים ת"א) 44028-01-16 מירה אריאל נ' מנהל מיסוי מקרקעין תל אביב (נבו 27.09.2017) דנו בשאלה זו בדיוק. הפטור ממס שבח בגין דירת ירושה חל בהתאם לזכאות המוריש לפטור כאילו שהוא זה שמוכר את הדירה, והיורש למעשה נכנס בנעליו. לכן, נקבע בפסק הדין כי גם תקרת הפטור בשל "דירת יוקרה" תחול בהתאם לשאלה האם התקרה הייתה חלה לגביו אילו מכר את הדירה בעודו בחיים.

מכירת חצי דירה שהתקבלה בירושה

לעיתים לא ניתן להשיג הסכמה של כל היורשים אשר קיבלו חלקים מאותה דירה, או שניתן בירושה רק חלק מדירה ולא דירה שלמה כיוון שזה החלק היחיד שהיה בבעלות המוריש מלכתחילה. במכירה של חלק מדירה שהתקבל בירושה ניתן גם כן להנות מאותו הפטור ממס שבחר עבור מכירת דירה שלמה שהתקבלה בירושה, במידה ומדובר בדירת מגורים מזכה ובנוסף מתקיימים כל תנאי הפטור. במצב בו מספר יורשים קיבלו בעלות משותפת באותה דירה ורק יורש אחד רוצה למכור את חלקו, יש לשים לב שהמכירה נעשית תוך התחשבות מקסימלית ביורש אשר מבקש להמשיך להחזיק בחלקו, על מנת למנוע סכסוכים בין היורשים. למשל, באמצעות בחירת קונה אשר מקובל על היורש שלא מוכר את חלקו.

מהם הסיכונים הכרוכים במכירת דירה שהתקבלה בירושה ללא עורך דין?

כיוון שמדובר כאמור בהליך מכירה לא סטנדרטי המחייב עמידה בשלבים פרוצדורליים ומשפטיים נוספים, ישנו גם מקום רב יותר לטעויות בדרך, בייחוד כאשר ישנו יותר מיורש אחד לאותה דירה. הסכנות העיקריות אשר טמונות במכירת דירת ירושה ללא ליווי של עורך דין מומחה הנן איחור בהגשת הבקשה לפטור במסגרת הליך ההצהרה על מכירה של הזכות במקרקעין בגין עיכובים במילוי התנאים המקדימים המיוחדים שחלים על מכירת דירת ירושה. למשל, קושי בהוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה בזמן, או במידה ומדובר בתושב חוץ אז קושי בהנפקת מסמכים המוכיחים כי לא הייתה למוריש דירה נוספת למגורים במדינת התושבות שלו.

כמו כן, הסכם בין יורשים הנו מורכב וקריטי לשם תכנון המס באופן יעיל וחסכוני, וכן לשם הגנה על זכויות היורשים. על מנת שהסכם זה יהיה תקף וכדין עליו לעמוד הן בדיני החוזים הכלליים וכן בכללים הספציפיים והנוקשים שנקבעו בדין לעניין הסכם בין יורשים. במידה ולא תהיה נפקות להסכם זה, הזכאות לפטור בגין המכירה עשויה להיפגע. יתרה מכן, קושי בניהול המשא ומתן להסכם משפחתי רגיש מסוג זה או חוסר תיאום עם שאר היורשים עלול להוביל לסכסוכים משפחתיים מיותרים.

עלות של עו"ד בעסקת מכירת דירה בירושה

שכר הטרחה אשר גובה עורך דין לענייני מקרקעין בעסקת מכירה של דירה בירושה עשוי להשתנות בהתאם לאזור בו ניתן השירות, מורכבות העסקה, ולתמחור האישי של עורך דין המשתנה בהתאם לניסיונו האישי ולמידת מומחיותו. מחיר נמוך מידי אמור להדליק לכם נורה אדומה לגבי איכות השירות אשר ניתן. הטווח הנהוג והמקובל בשוק הנו בין 0.5% ל-3% מגובה העסקה, תלוי במורכבות העסקה. לכך, עשוי להתווסף סכום נוסף של מספר אלפי שקלים בגין סיוע בהוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה, וכן עבור עריכת הסכם חלוקת העיזבון בין היורשים.

למה חשוב לשכור את שירותו של עו"ד בעסקת מכר של דירה בירושה?

על מנת שתוכלו להנות מהזכות שלכם מפטור בגין מכירת דירה שקיבלתם בירושה או חלק מדירה שקיבלתם בירושה, עליכם לעמוד בכל התנאים אשר מציב החוק. אדם ללא ידע משפטי וללא מומחיות בתחום שלא עבר תהליכים אלו בעבר עשוי לבצע טעויות אשר יכולות לעלות לו בזכאות לפטור. לכן, רצוי שלא לעבור תהליך זה ללא ליווי של עורך דין לענייני מקרקעין, אשר הוא גם בעל מומחיות בענייני ירושה. אצלנו במשרד עורכי הדין A.S Law Firm תמצאו שורה של עורכי דין בעלי מומחיות בענייני מקרקעין וירושה אשר העניקו ליווי ללקוחות באינספור עסקאות מכירה של דירות ירושה. על תעברו תהליך זה לבד, צרו קשר.

שאלות ותשובות

במידה והנכם מעוניינים להנות מהפטור שבמכירת דירה שהתקבלה בירושה, תצטרכו לעמוד במספר שלבים לפני הליך ההצהרה על מכירה של הזכות במקרקעין בנכס מכוח םוק חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), במסגרתו מגישים את הבקשה לפטור. השלבים הם הוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה, אם המוריש היה תושב חוץ בעת מותו אז גם מסמכים המוכיחים כי למוריש לא הייתה דירת מגורים נוספת במדינת תושבותו, יש לחתום על הסכם חלוקת עיזבון במידה ויש מספר יורשים ורק לבסוף לרשום בטאבו את העסקה. כל זאת תוך תיאום בין כל היורשים הרלוונטיים.

עורך דין לענייני מקרקעין עם ניסיון במכירת דירה בירושה יכול לסייע לכם לעמוד בכל הדרישות החוקיות והפרוצדורליות לצורך קבלת הפטור מתשלום מס שבח, ובכך לחסוך לכם סכומי עתק, וכן אנרגיה וזמן.

כן. ניתן להנות מפטור מתשלום מס שבח במכירת דירה שהתקבלה בירושה במידה והדירה עומדת בהגדרה של "דירת מגורים מזכה" שבחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), ובנוסף לכך, מתקיימים כל תנאי הפטור הספציפי: קרבה משפחתית – היורש הוא בן זוג, צאצא או בן זוג של צאצא של המוריש; כשהמוריש היה חיי הייתה בבעלותו דירת מגורים אחת בלבד; אם המוריש עוד היה חיי הוא היה זכאי לפטור ממס שבח במכירת דירה יחידה.

כן. מכירה של דירת ירושה מיורש אחד ליורש אחר דינה ככל מכירה של דירת ירושה, אשר ניתן להנות בגינה בפטור ממס שבח במידה והדירה נחשבת "דירת מגורים מזכה" לפי החוק וכן עומדת בכל תנאי הפטור של סעיף 49ב(5)  לחוק.

אולי יעניין אותך

עורך דין ביטוחים
עורך דין ביטוחים

עורך דין ביטוחים תוכן עניינים נדמה לכם שהיחס שאתם מקבלים מחברת הביטוח מעולה כל עוד אתם משלמים, אבל מתהפך ב-180 מעלות כשאתם מנסים לתבוע? זו

לכתבה המלאה »
דיני ביטוח
דיני ביטוח

דיני ביטוח: דעו את זכויותיכם תוכן עניינים ברגעי האמת, כשהבית נפרץ או מוצף במים, הרכב נגנב או צריך לעבור ניתוח מורכב, עברתם תאונת עבודה או

לכתבה המלאה »