תביעה נפגע פעולות איבה

החיים במדינתנו הקטנטונת והיפה מגיעים עם סכנה מתמדת לחיינו ולמצבנו הנפשי בשל פעולות איבה, המתרחשות מרגע קום המדינה ועד היום. לכן, נוצרה חקיקה אשר מטרתה לפצות נפגעי איבה ולאפשר את המשך חייהם וחיי משפחתם בכבוד. חושבים שאתם או יקיריכם נפגעתם מפעולת איבה? אתם עשויים להיות זכאים לפיצויים ולהטבות נוספות, עליהן נפרט במאמר זה לאחר שנסביר כל מה שעליכם לדעת על הגדרת נפגע איבה, תנאי הזכאות שבחוק והליך התביעה עצמו. קראו עד הסוף.

תוכן עניינים

מה נחשב כפגיעה מפעולת איבה?

חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה משנת 1970 מגדיר פגיעת איבה כפגיעה מפעולת איבה של כוחות צבאיים או חצי צבאיים או בלתי סדירים של מדינה עוינת, או של פעולות איבה שבוצעו תוך סיוע לכוחות אלו, כמו למשל פעולות על ידי ארגון עוין לישראל. פעולה יכולה להיחשב כפעולת איבה אף אם בוצעה מחוץ לישראל, כל עוד מטרת הפעולה הייתה פגיעה בישראל.

כמו כן, פגיעה מפעולת איבה היא גם פגיעה בשל מעשה אלימות או טירור שמטרתו העיקרית הנה פגיעה באדם בשל היותו יהודי או ערבי. כלומר, פעולת איבה עשויה להיות פגיעה ביהודי על ידי ערבי רק בשל היותו יהודי, וגם פגיעה בערבי על ידי יהודי רק בשל היותו ערבי. 

גם פגיעה בטעות עשויה להיחשב כפעולת איבה אם היא קרתה על ידי אדם עקב פעולות איבה של כוחות אויב או פגיעה מנשק אשר היה מיועד לפעולת איבה של כוחות עונים או פגיעה מנשק שהיה מיועד כתגובת נגד פעולת איבה.

תנאי הזכאות לפיצויים לנפגעי פעולות איבה

התנאי הראשון הוא כמובן שהפגיעה שנפגע אדם תהיה מוגדרת כפגיעת איבה. בנוסף לכך, על האדם להיות משויך לאחת האוכלוסיות המנויות בחוק על מנת להיות זכאי לפיצויים כתוצאה מהפגיעה:

  1. תושב ישראל שנפגע בישראל או מחוץ לישראל.
  2. אזרח ישראל שנפגע בישראל או בשטחים (יהודה ושומרון או רצועת עזה).
  3. אזרח ישראל שנפגע מחוץ לישראל או לשטחים, לפני שחלפה שנה מהמועד בו חדל להיות תושב ישראל.
  4. מי שנכנס לישראל באמצעות ויזה או רישיון שניתנו מכוח חוק הכניסה לישראל (כולל מי שנכנס מכוח כך שהוא פטור מויזה או רישיון לפי חוק זה), אם הפגיעה הייתה בישראל או בשטחים. 
  5. תושבי השטחים בעלי תעודת זהות ישראלית או היתר כניסה ממפקד כוחות הצבא באותו שטח אשר נפגעו בתוך תחום הקו הירוק.
  6. תושבי חוץ שנפגעו במהלך ועקב עבודה מטעם נציגויות ישראל בחו"ל או אצל מעסיק ישראלי בחו"ל שאושר על ידי שר הרווחה.

תנאי נוסף הוא שהפגיעה קרתה כאשר הנפגע אינו במסגרת שירותו בגוף ביטחון ישראלי או ארגוני ההגנה שהיו קיימים טרם קום המדינה, שכן במצב כזה חלים חוקים אחרים אשר מזכים בפיצוי עבור הפגיעה.

הגשת תביעת פעולות איבה

את התביעה לתגמולים מגישים למוסד לביטוח לאומי , בהתאם לתאריך בו קרתה הפגיעה. מי שנפגע מיום 7.10.2023 ואילך במהלך מלחמת חרבות ברזל, צריך למלא טופס תביעה מקוצר באופן מקוון באתר המוסד לביטוח לאומי. 

מי שנפגע עד ליום 6.10.23 (כולל), צריך למלא טופס הודעה על פגיעה בפעולות איבה באופן מקוון באתר, ואילו את טופס התביעה עליו למלא באופן ידני, לסרוק יחד עם המסמכים שעליו לצרף ולשלוח באופן מקוון דרך אתר האינטרנט, בדואר, בפקס או ידנית בתיבת השירות של סניף הביטוח הלאומי הקרוב לאזור מגוריו.

לאחר שנפגע פעולת האיבה הגיש את התביעה לתגמול, הוא יוזמן בפני ועדה רפואית אשר תקבע את דרגת נכותו בנוגע לפציעה או למחלה שהיא תוצאה של אירוע האיבה, והאם הנכות הנה זמנית או קבועה. אם תיקבע נכות זמנית, יוזמן הנפגע להופיע בפני ועדה רפואית נוספת.

מתי צריך להגיש את התביעה?

חשוב לדעת שאין התיישנות על תביעת איבה, וזאת מכיוון שהמחוקק מבין את הקושי הפיזי והנפשי של אדם אשר חווה חוויה טראומטית שכזו לעבור את הליך ההוכחה והבירור הנדרשים כדי למצות את זכויותיו, וכן כי לעתים לוקח זמן עד להתגבשות והבנת הנזק. למרות זאת, את התביעה לתגמול עבור נפגע פעולת איבה רצוי להגיש תוך מקסימום שנה מיום הפגיעה ולא להמתין מעבר לכך. זאת מכוון שבמישור הראייתי, היכולת להוכיח אלמנטים מסויימים של התביעה נפגמת ככל שעובר הזמן, מה שעשוי להוביל לקביעת אחוזי נכות נמוכים יותר במקרה הטוב ולדחיית התביעה במקרה הרע.

אלו מסמכים יש לצרף לתביעה?

כל מסמך רפואי אשר יכול להוכיח את הנזק הרפואי שנגרם לתובע כתוצאה מאירוע האיבה, דוח רופא מומחה המטפל בפגיעה (במידה ויש), דוח מבית החולים או המוסד הרפואי האחר בו טופל התובע לראשונה לאחר פגיעתו באירוע האיבה, סיכומי טיפולים וכו’. במידה והפגיעה קרתה במסגרת אירוע שאינו רב נפגעים, על התובע לצרף גם אישור משטרה או אישור אחר כגון אישור מועצה או רשות מקומית אשר מעיד על נסיבות הפגיעה. 

מי מקבל את ההחלטה במי להכיר כנפגעי פעולות איבה?

משרד הביטחון הקים גוף בשם הרשות המאשרת, אשר תפקידו לקבוע האם פגיעה שבגינה הוגשה תביעה לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה אכן נחשבת פגיעת איבה לפי החוק. את התביעה והמסמכים המצורפים אמנם יש להגיש למוסד לביטוח לאומי, אך הוא למעשה מעביר אותם לרשות המאשרת, ורק לאחר שהיא מעניקה אישור, ביטוח לאומי יטפל בזכויות הנפגע ובני משפחתו בעקבות אירוע הפגיעה. על הרשות לתת את החלטתה תוך 3 חודשים, אך מותר לה להאריך את המועד מנסיבות מיוחדות. 

מהן ההטבות להן זכאים נפגעי פעולות האיבה?

נפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם עשויים להיות זכאים להטבות נוספות מלבד התגמולים המגיעים להם מתוקף החוק, למשל סיוע באחזקת ובהוצאות דירה, מענק שנתי לביגוד ולנעליים, הנחה בחשבון החשמל, דמי ניידות ונסיעה או לרכב רפואי, השתתפות ברכישת ובהוצאות מכשיר סלולר, השתתפות בתשלום ביטוח בריאות, מענק הבראה שנתי, מלווה לנכה, תכנית שיקום כלכלי או מקצועי, סיוע בפתיחת עסק, השתתפות במימון לימודי ילדיו של הנכה, מימון תרופות, טיפול פסיכולוגי שיקומי ועוד.

כמה פיצויים נפגעי פעולות איבה יכולים לקבל?

כתוצאה מפגיעת איבה אשר עומדת בתנאי החוק יכולה להיקבע נכות בכל מיני דרגות. נפגעי פעולת איבה שנקבעה להם דרגת נכות של 10% לפחות זכאים לקבלת תגמולים. מי שדרגת הנכות שלו היא 10% לפחות אבל פחות מ-20%, זכאי לקבלת התגמולים בצורה של מענק נכות חד פעמי. לעומת זאת, מי שנקבעה לו דרגת נכות של 20% ומעלה זכאי לקבלת תגמולים חודשיים.

גובה הפיצויים תלוי בדרגת הנכות שנקבעה, בסוג הנכות שנקבעה- צמיתה או זמנית, במין הנפגע, מצבו המשפחתי, האם יש לו ילדים מתחת לגיל 18 והאם הם בחזקתו או לא. פיצוי חד פעמי נע לרוב בין 50,000 ל-200,000 שקלים, וקצבה חודשית עומדת על בין 1,000 ל-6,000 שקלים כל חודש, לעתים בתוספת עזרה למימון צרכים מיוחדים שעשויה להגיע לעוד כמה אלפי שקלים כל חודש, בהתאם לדרגת הנכות,  גיל הנפגע ומצבו המשפחתי.

למה חשוב להתייעץ עם עורך דין מנוסה לנפגעי פעולות איבה?

קורבנות אירועי האיבה נמצאים לרוב במצב פיזי ונפשי קשה מנשוא, והבירוקרטיה שכרוכה בהליך מיצוי זכויותיהם עשויה למנוע מהם לממשן ולקבל את מלוא הפיצויים, התגמולים וההטבות המגיעים להם. עורך דין מומחה לנפגעי פעולות איבה מנוסה בליווי הנפגעים לכל אורך ההליך, עוד משלב איסוף וארגון המסמכים הרלוונטיים,  מילוי והגשת הטפסים, הכנה והגעה לוועדות הרפואיות, וכן במידת הצורך בהליכי הערר והערעור או בקשה לדיון מחודש בשל החמרה במצב. משרדנו A.S Law Firm בעל ניסיון של שנים, מומחיות וידע נרחב בהליכים הללו, ונשמח לעמוד לשירותכם במיצוי זכותכם לתגמולים מהביטוח הלאומי בעקבות פגיעת איבה ושלל זכויות נוספות. צרו קשר.

שאלות ותשובות

אין התיישנות על תביעת איבה, אולם למרות זאת מומלץ להגיש את התביעה תוך שנה מיום הפגיעה ולא מעבר לכך. הגשת התביעה מאוחר יותר נחשבת כשיהוי, אשר פוגע משמעותית ביכולת להוכיח את התביעה ולקבל את מלוא הפיצוי מיום הפגיעה.

מי שנקבעה לו דרגת נכות של בין 10% ל-19% זכאי לקבלת התגמולים בצורה של מענק נכות חד פעמי, ומי שנקבעה לו דרגת נכות של 20% ומעלה זכאי לקבלת תגמולים חודשיים לעתים בתוספת עזרה למימון צרכים מיוחדים. בנוסף לכך, נפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם עשויים להיות זכאים להטבות נוספות רבות ומשמעותיות, כגון סיוע באחזקת ובהוצאות דירה, בפתיחת עסק, הנחה בחשבון החשמל, טיפול פסיכולוגי, השתתפות בתשלומי סלולר, ביטוח בריאות, רכישת תרופות ועוד.

חיים תחת צלילי הסירנות עשויים לעורר חרדה חמורה היוצרת קושי תפקודי. עד לפני מבצע חרבות ברזל, ביטוח לאומי לא הכיר כנפגעי איבה בנפגעי חרדה שלא חוו פגיעה ישירה או צפו בפגיעה של אדם אחר. אולם כיום, המוסד לביטוח לאומי נוקט בגישה רחבה יותר ועשוי להכיר כנפגע איבה גם במי שסובל ממצוקה נפשית עקב איום הטילים וריבוי האזעקות, בצורה אשר פוגעת באיכות חיו.

בני משפחה שקרוביהם נספה עקב פגיעה בפעולת איבה זכאים לתגמולים חודשיים, לסיוע בשיקום ולהטבות נוספות. כמו כן, הם זכאים לקבלת פיצוי לשם כיסוי הוצאות הקבורה. יתומים ששני הוריהם נספו בפעולות איבה הם היחידים אשר זכאים לקבל במקביל גם קצבת שאירים. 

לא. רק נפגע איבה המשתייך לאחת האוכלוסיות המנויות בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה אשר החוק קבע כתנאי לזכאות לפיצויים כתוצאה מהפגיעה, וכן רק אם הפגיעה אינה קרתה כאשר הנפגע היה במסגרת שירותו בגוף ביטחון ישראלי או ארגוני ההגנה לישראל טרם קום המדינה.

אולי יעניין אותך

עורך דין ביטוחים
עורך דין ביטוחים

עורך דין ביטוחים תוכן עניינים נדמה לכם שהיחס שאתם מקבלים מחברת הביטוח מעולה כל עוד אתם משלמים, אבל מתהפך ב-180 מעלות כשאתם מנסים לתבוע? זו

לכתבה המלאה »
דיני ביטוח
דיני ביטוח

דיני ביטוח: דעו את זכויותיכם תוכן עניינים ברגעי האמת, כשהבית נפרץ או מוצף במים, הרכב נגנב או צריך לעבור ניתוח מורכב, עברתם תאונת עבודה או

לכתבה המלאה »