עורך דין לייצוג משפטי בהליכי גישור - הדרך הטובה ביותר להגיע להסכם מוצלח

יכול להיות ששמעתם את המושג "גישור" פעמים רבות ולא הבנתם עד הסוף מה המשמעות שלו. הליך הגישור הופך לנפוץ יותר ויותר בין צדדים לסכסוכים בענפי המשפט השונים (גירושין, עסקי, משפחתי וכו’) כתחלופה לניהול הליך בבית המשפט, לעתים אף לאחר שכזה כבר החל. במאמר זה נפרט את כל המידע החשוב לגבי מהו הליך הגישור, מיהו מגשר, מה הן סמכויותיו, מתי כדאי לפנות להליך גישור ומדוע. המשיכו לקרוא.

תוכן עניינים

מהו "הליך גישור"?

הליך הגישור הוא הליך בו הצדדים למחלוקת בוחרים צד שלישי ניטרלי שיעזור להקל על התקשורת ולהציע דרכים לפתור את המחלוקת ביניהם. הליך הגישור נחשב הליך חלופי להגשת תביעה וניהול הסכסוך בבית המשפט, על אף שכיום הרבה מהליכי הגישור מתחילים לאחר הגעת הצדדים לבית המשפט כתוצאה מהפעלת לחץ על ידי השופטים בתיק.

מי רשאי לנהל את הליך הגישור?

חוק בתי המשפט ותקנות בתי המשפט (גישור) מגדירות מגשר כמי שתפקידו לסייע לבעלי הדין להגיע להסכמה על יישוב הסכסוך שביניהם באמצעות ניהול משא ומתן חופשי, מבלי שיש בידו סמכות להכריע בסכסוך. החוק אינו קובע דרישת הסמכה מסויימת ואף אינו קובע כי המגשר חייב להיות עו"ד.

האם כדאי לקחת מגשר שהוא עו"ד?

המגשר צריך להתייחס לסוגיות משפטיות ולדעת להסביר לצדדים את החשיפה והסיכונים שלהם בעת ביצוע פעולות מסויימות או בחירה בפניה לערכאות בתי המשפט. חלק מעורכי הדין אף רוכשים הסמכה מיוחדת לצורך גישור אשר מעניקה להם את התואר "עורך דין מגשר", ולא לשווא הדבר.

יתרה מכך, במידה והגישור הצליח, הצדדים מתקשרים בהסכם גישור מחייב. זוהי סיבה נוספת שכדאי לקחת עורך דין מגשר לצורך הליך הגישור, מכיוון שממילא בסופו יש לכתוב הסכם ייחודי לצדדים, אשר מפרט ומעגן בצורה מדויקת את ההסכמות בין הצדדים כפי שבאו לידי ביטוי בהליך הגישור.

מהו תפקידו של משרד עו"ד גישור?

בחלק מהמקרים, יהיה המשרד בא כוח וייצג את לקוחו כצד בהליך הגישור. במקרים אחרים, יישכרו שירותי המשרד ולרוב עו"ד ספציפי במשרד בתור המגשר בהליך. כמובן שעו"ד לא יפעל גם כמגשר וגם כבא כוחו של צד אחד לגישור, בשל ניגוד עניינים. על המגשר להיות ניטרלי ולנסות להוביל לפשרה הוגנת, ואילו על עורך הדין של צד לסכסוך לצודד בלקוחו ולהוביל לתוצאה הטובה ביותר עבורו. כמו כן, עורך דין של בא דין אשר מתמחה בהליכי גישור, יעשה ללקוח הכנה מפורטת להליך הגישור הכוללת הסבר של כללי הגישור, הצגת הטענות בפני המגשר, בחינת פתרונות אפשריים לסכסוך מבחינת הלקוח וכו’.

בנוסף, הפרת הסכם הגישור מאפשר פניה לבית המשפט בעילה של הפרה. הסכם גישור כסכסוך שהחל בבית המשפט ועבר לניהול בדרך של גישור עשוי גם לקבל תוקף של פסק דין בידי בית המשפט (במידה והצדדים לסכסוך מעוניינים בכך). משרד עו"ד גישור מטפל גם במקרים של הפרות הסכמי גישור, בין אם זה בהגשת תביעה להפרת הסכם גישור ובין אם בהתגוננות בפני טענות בדבר הפרתו.

מה היתרונות של הליך גישור?

  1. מהירות ויעילות–  הליך הגישור עשוי לחסוך לצדדים לא מעט זמן, כסף ואנרגיה. הליך גישור שלם עשוי להתבצע במספר שבועות בודד, לעומת ניהול הליך במערכת בתי המשפט בישראל אשר סובלת מעומס כרוני ולכן עשוי לקחת שנים רבות.
  2. חיסיון ההליך – הליך הגישור חסוי על פי חוק. משמעות הדבר היא שאף אחד מהצדדים לסכסוך אינו רשאי, ללא הסכמת כל הצדדים האחרים לסכסוך, לחשוף את עצם קיום ההליך, הפנייה לגישור, פרטים לגבי ההליך עצמו או את תוצאתו. זאת, בניגוד לניהול הליך בבית המשפט, אשר המידע לגביו לרוב פומבי כברירת מחדל, ומפורסם לציבור הרחב ואף עשוי לזכות לסיקור תקשורתי לא רצוי שעשוי ליצור נזק תדמיתי.
  3. אינו יכול לשמש כראיה בבית המשפט – מידע שנחשפו אליו הצדדים לסכסוך במהלך הליך הגישור, כולל מידע שהעביר להם הצד השני, והסכומים עליהם היה מוכן הצד השני להתפשר במהלך הליך הגישור, אינם יכולים לשמש כראיה בבית המשפט. הדבר מאפשר חופשיות ניהול משא ומתן בתום לב. זאת, לעומת ניהול הליך בבית המשפט, שלרוב בשל הפחד לחשוף חולשות בפני השופט, עשוי לגרום לכל צד להתבצר בעמדתו ולהקצין את טענותיו מבלי לנסות ובאמת להגיע לפשרה סבירה.
  4. התוצאה רצויה על ידי שני הצדדים – שני הצדדים מגיעים הן להליך והן לחתימה על הסכם הגישור לבסוף מרצון חופשי. אין אף צד שנכפית עליו תוצאה שהוא אינו מעוניין בה. טבעו הרצוני והלא לוחמני של ההליך מאפשר לצדדים ברוב המקרים לשמור על מערכת יחסים טובה ובמידה ומדובר במערכת יחסים עסקית, להמשיך להתקשר בעסקים בעתיד. לעיתים צדדים אף מגיעים לגישור כשהם כועסים ויוצאים ממנו מפויסים ועם המבט קדימה להמשך היחסים.
  5. ניתן להפסיקו בכל שלב ולפנות לבית המשפט – כל עוד לא נחתם הסכם גישור, כל אחד מהצדדים לסכסוך רשאי להודיע בכתב ליתר המשתתפים בגישור על הפסקת ההליך, ללא מתן סיבה. הפניה להליך הגישור אינה מפקיעה מהצדדים את הזכות לנהל את ההליך בבית המשפט.

באילו מקרים כדאי לפנות לגישור?

  • גירושין – בכל מקרה בו שני בני הזוג מעוניינים לסיים את הזוגיות ביניהם ללא מלחמות וקרבות משפטיים, ולהימנע מבזבוז משאבים כגון זמן, כסף ואנרגיה רגשית. הגירושין עצמם ממילא מטילים הוצאות כבדות על שני הצדדים ועל התא המשפחתי בכלל. הליך הגירושין בבית המשפט הנו יקר ומסורבל ומוסיף למעמסה כלכלית זו, ויכול לייצר נזקים רגשיים שישאירו חותם לאורך זמן. זאת, על אחת כמה וכמה אם יש לזוג ילדים. ברוב המקרים השיקול של טובת הילד מחייב שהסכסוך ייפתר בדרכי שלום בפני מגשר. בייחוד במקרים בהם יש להסכים על הסדרי משמורות או מזונות. חשוב לציין שהליך הגישור מתאים לרוב גם, ואולי אפילו במיוחד,  לבני זוג אשר מצויים בסערת רגשות בשל הגירושין. חלוקת הרכוש בין בני הזוג בידי בית המשפט עשויה להחריף את הסכסוך ולגרום לו להימשך שנים רבות ולרגשות הקשים אחד כלפי השני להצטבר ולהתעצם. לעומת זאת, הליך הגישור שואף לסיים את הסכסוך במהרה על דרך ההסכמה ומציאת קרקע משותפת בין הצדדים.
  • גישור עסקי – הליך הגישור העסקי מתאים בכל מקרה בו הצדדים לסכסוך עסקי מעוניינים להגיע לפתרון בדרכי שלום, מה שבמקרים רבים עשוי גם לאפשר המשך עבודה משותפת בעתיד. פעמים רבות, לצדדים לסכסוך עסקי כבר יש עורכי דין לצורך ליוי עסקי שוטף ולכן קל מאוד ברגע שמתלקחת מחלוקת ללכת לכיוון של הגשת תביעה וכתוצאה מכך החרפת הסכסוך. ניהול הסכסוך בבית המשפט ברוב המקרים סותם את הגולל על המשך ניהול קשרים עסקיים ומטיל על שני הצדדים עלויות כבדות, אשר לעיתים עולות על הרווחים מהפרויקט המשותף כולו.
  • גישור משפחתי – הליך אשר מתאים בכל מקרה בו רוצים למנוע מראש או ליישב סכסוך בין בני משפחה שעשוי לפגוע בתא המשפחתי. למשל, חילוקי דעות לגבי עסק משפחתי, ענייני ירושה וצוואות, סכסוכים לגבי רכוש בין בני משפחה, ואפילו מריבות בין הורים לילדים. הגישור המשפחתי במקרים רבים עשוי להצליח למנוע את קרות או החרפת הסכסוך, שכן גם סכסוכים מהסוג הזה לעיתים מגיעים לבתי המשפט, מה שיכול להביא לפירוק המשפחה על רקע הסכסוך.

לסיכום

במשרדנו A.S Law Firm תוכלו למצוא שורת עורכי דין בעל ניסיון רב בייצוג צדדים בהליכי גישור בעת גירושין, כולל אספקטים רבים של דיני משפחה, והן בהליכי גישור בסכסוכים עסקיים. נשמח לסייע לכם לצלוח את הליך הגישור וללוות אתכם לכל אורך הדרך. צרו קשר.

שאלות ותשובות

לבורר בהליך בוררות יש סמכויות דומות לאלו של שופט בבית המשפט. בסוף ההליך, הבורר מקבל הכרעה והיא מחייבת את הצדדים לסכסוך. לעומת זאת, למגשר בהליך גישור אין סמכות להכריע בסכסוך והוא אינו מהווה חלופה לשופט. כמו כן, כל צד יכול להפסיק את הליך הגישור בכל שלב כל עוד לא הושגה הסכמה ולהגיש תביעה לבית המשפט. לעומת זאת, הצדדים המגיעים להליך הבוררות מחוייבים אליו כמו לאל הליך שיפוטי.

כן. למגשר מותר לדבר ואפילו להיפגש לבד עם כל אחד מהצדדים. זאת, לעומת הליך הבורר בהליך הבוררות שם הדבר אסור.

לא. למגשר אין סמכויות מקבילות לשל שופט ולכן לא יכול לתת פסק דין. אולם, הסכם הגישור עשוי גם לקבל תוקף של פסק דין בידי בית המשפט במידה ושני הצדדים מעוניינים בכך. הדבר אפשרי רק בסכסוך שהחל בבית המשפט ועבר לגישור, או בבית המשפט לענייני משפחה, אשר לו הסמכות בעניינים מסויימים לתת פסק דין להסכם גישור גם אם הליך הגישור אינו החל כתוצאה מהליך משפטי. (ת"א (מחוזי תל אביב – יפו) 51133-12-22 אלקטרה מוצרי צריכה (1970)  בע"מ ואח' נ' ביתן ואח' (30.01.2023)).

לא. חוק בתי המשפט קובע כי לא ניתן להשתמש בדברים שנאמרו במסגרת הליך הגישור בהליך משפטי אזרחי. כלומר, הצדדים לגישור יכולים לנהל משא ומתן מבלי לחשוש שדבריהם ישמשו נגדם במידה והסכסוך יגיע לבסוף לבית המשפט.

אולי יעניין אותך

עורך דין ביטוחים
עורך דין ביטוחים

עורך דין ביטוחים תוכן עניינים נדמה לכם שהיחס שאתם מקבלים מחברת הביטוח מעולה כל עוד אתם משלמים, אבל מתהפך ב-180 מעלות כשאתם מנסים לתבוע? זו

לכתבה המלאה »
דיני ביטוח
דיני ביטוח

דיני ביטוח: דעו את זכויותיכם תוכן עניינים ברגעי האמת, כשהבית נפרץ או מוצף במים, הרכב נגנב או צריך לעבור ניתוח מורכב, עברתם תאונת עבודה או

לכתבה המלאה »