עורך דין קניית דירה מקבלן

לרכישת דירה מקבלן יש יתרונות רבים על פני רכישת דירה מהשוק (יד שניה). מדובר בדירה חדשה שלא עברה שחיקה על ידי דייר קודם, ויש לקונה השפעה על תכנון הדירה. מאידך, מדובר בעסקה מורכבת מבחינה משפטית החושפת את הקונה לסכנות רבות ומתקיימת מול קבלנים שהם שחקנים חוזרים ומנוסים בשוק ולא מול אדם פרטי. ריכזנו עבורכם במאמר זה את התרחישים העיקריים מפניהם עליכם להיזהר והסבר מפורט על הבדיקות שעל עורך הדין מטעמכם לבצע, שכר הטרחה שתצטרכו לשלם ועל החשיבות של ביצוע עסקה זו רק באמצעות ליווי משפטי מקצועי.

תוכן עניינים

מה תפקידו של עורך דין קניית דירה מקבלן?

לעורך דין לענייני מקרקעין יש מספר תפקידים חשובים בעת קניית דירה מקבלן. בראש ובראשונה, אחראי עורך הדין על עריכה של הסכם המכר, הכולל גם ניהול משא ומתן מול הקבלן. תפקידו של עורך הדין בשלב זה הוא לצפות מראש את הבעיות העתידיות האפשריות שעשויות לצוץ על מנת למנוע סכסוכים ולוודא כי לקוחו, הרוכש, מקבל את התנאים הטובים ביותר שהוא יכול ולכל הפחות את המקובל והנהוג בשוק. אין תחליף לעורך דין מנוסה לענייני מקרקעין בשלב זה, כיוון שניסיונו המקצועי והידע של עורך הדין הם אשר מאפשרים את מניעת הסיכונים מראש עבור הלקוח, ומונעים ניצול של חוסר הידע שלו.

בנוסף לתפקיד חשוב זה, על עורך הדין גם לבצע תכנון מס נכון על מנת שהרוכש יוכל לנצל את מלוא הפטורים ונקודות הזיכוי, וכן להתנהל ישירות מול הרשויות השונות כגון רשות המיסים, הועדה המקומית לתכנון ובניה, הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין במשרד המשפטים (כולל רישום העסקה בטאבו) ועוד, על מנת לוודא שהעסקה מתבצעת כמו שצריך גם מבחינה פרוצדורלית ועומדת בדרישות החוק.

מהן הבדיקות שעו"ד מבצע בחוזה המכר עם הקבלן?

מעבר לבדיקה המתחייבת של כלל תנאי חוזה הרכישה מקבלן, על עורך הדין לוודא גם כי החיובים הכספיים בחוזה הרכישה הם חוקיים ומקובלים, לבדוק שנעשית עמידה מצד הקבלן בכל תנאי חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות) אשר נועד לוודא כי הקבלן מגן על פרוייקט הבניה באמצעות בטוחות או ערבויות בנקאיות, לבדוק את תקינות הביטחונות שניתנו במסגרת העסקה, לבדוק האם יש הערות אזהרה קודמות טרם הרכישה ולהוסיף הערת אזהרה במרשם המקרקעין כבר בשלב כריתת החוזה על מנת להבטיח את זכותו של הרוכש ולוודא שהקבלן לא יוכל לרשום במרשם המקרקעין עסקה נוספת לגבי אותה דירה.

כמו כן, על עורך הדין לבדוק את זהות הקבלן על מנת לוודא שלא מדובר בתרמית, באדם בעל זהות בדויה או בחברה מפוקפקת או בהליך פשיטת רגל. לשם כך, על עורך הדין לבדוק שהפרטים המזהים של הקבלן אכן תואמים את הפרטים המזהים של בעל הקרקע אשר מופיעים במרשם המקרקעין. כלומר, שהקרקע אכן שלו. בנוסף, עליו לבדוק כי כי הקרקע מיועדת למגורים וכי יש בפני הקבלן את אישורי הבניה הדרושים על פי דין.

בנוסף, יערוך עורך הדין חיפוש משפטי על הקבל על מנת לבדוק האם הוגשו נגדו תביעות רבות עד כה, אם כן אז בגין אלו עילות, כיצד הסתיימו תביעות אלו, והאם הוא עצמו מרבה לתבוע רוכשים אשר הוא מבצע עמם עסקאות. זאת יכול עורך הדין לבדוק באמצעות מערכת לחיפוש פסקי דין שברשותו, אשר אינה פתוחה בחינם לציבור.

מהם הסיכונים הכרוכים בקניית דירה מקבלן ללא ייעוץ משפטי?

הסיכונים הכרוכים ברכישת דירה מקבלן ללא ייעוץ משפטי הנם רבים מספור, אך סיכמנו עבורכם את העיקריים שבהם, אליהם חייב לשים לב:

  • העדר משכנתה מהבנק – לעתים רוכשי דירות מתחייבים ברכישת דירה לפני שווידאו כי הם אכן קיבלו בפועל משכנתה מהבנק לצורך מימון שלה, ורק לאחר שהבנק מסרב לתת משכנתה או מציע תנאים גרועים ללקיחתה הם מבינים שיהיה להם קשה עד בלתי אפשרי לעמוד בתשלום על הדירה. אלא שבשלב זה, הם כבר לקחו על עצמם את ההתחייבות ולא יכולים לבטל את החוזה.
  • מצג שווא של הקבלן – הקבלן אינו בעל זכות הבעלות בנכס או בקרקע, או שכבר מכר את הנכס לאדם אחר. לא אחת קרה מקרה שבו קבלן ומכר לאנשים דירה שאין לו את הזכות החוקית למכור. לכן, לפני שחותמים על חוזה רכישת דירה מקבלן, לא משנה כמה ההצעה היא מפתה וכמה הקבלן מתעקש שהעסקה תיסגר מהר, יש לבדוק כי הקבלן אכן מחזיק בזכות החוקית בנכס וכי אין הערת אזהרה או שיעבוד לטובת גורם אחר.
  • פשיטת רגל של הקבלן – לא מעט אנשים מצאו עצמם במצב בו רכשו דירה ולאחר מכן התברר כי אין לחברה הקבלנית את האפשרות לעמוד בהתחייבויותיה. על מנת למנוע תופעה זו וכן את תופעת מצג השווא מצד הקבלן, חוקק המחוקק חוק מכר מיוחד להבטחת השקעות של רוכשי דירות, אשר אוסר על הקבלן לקחת את כל הכסף מראש על דירה שאינה בנויה, וכן מחייב את הקבלן לעמוד לפחות במנגנון אחד להבטחת הפרוייקט וכספו של הרוכש כגון ביטוח או ערבות בנקאית.
  • הדירה נבנתה בניגוד לדין – לעתים קבלנים מרשים לעצמם לבנות בניינים בהיעדר אישורים נדרשים או בחריגה מהאישורים. כלומר, מבלי שקיבלו עדיין היתר בנייה, בחריגה מהיתר בניה שקיבלו מבלי לקבל מראש אישור על אותה חריגה או בניגוד לייעוד הקרקע (למשל היא מיועדת לתעשייה ולא למגורים). לאחר מכן, רוכש הדירה שבכלל לא היה מודע לחריגה מהדין צריך לעתים להתמודד מול צו הריסה או השלכות קשות אחרות.
  • עיכובי בניה – עיכובים בבניה בישראל עשויים לקחת חודשים ואפילו שנים. במצב זה, מועד הכניסה לדירה נדחה, והרוכשים מוצאים את עצמם בלי קורת גג וצריכים להתווכח עם הקבלן בעניין הפיצויים המגיעים להם או דיור חלופי. את עיכובי הבניה הם אמנם אינם יכולים למנוע, אך את המצב בו הם צריכים להתווכח לגבי הפיצויים יכול עורך דין לענייני מקרקעין למנוע בקלות מראש באמצעות הכנסת תניה של פיצויים מוסכמים מראש או דיור חלופי במקרה של עיכוב בבנייה, אשר מטיבה עם הרוכשים ומתמרצת מראש את הקבלן שלא להתמעמע בבנייה.
  • ליקויים בנכס החדש – לאחר שהקונה מקבל לבסוף את הדירה, הוא יכול לגלות (מיד או אפילו לאחר מספר שנים) כי קיימים ליקויי בניה אשר פוגמים בתקינות הדירה ובאיכות החיים של הדיירים, מטילים עליהם הוצאות כבדות ולעתים אף מהווים סכנה לחייהם. עורך דין טוב לענייני מקרקעין אמור להסדיר מראש בחוזה הרכישה כי תיקונים על ליקויי בניה יעשו על ידי הקבלן או לכל הפחות על חשבונו.

שכר טרחה עו"ד לחוזה רכישת דירה מקבלן

שכר הטרחה שיכול לקחת עורך דין קניית דירה מקבלן אינו מוגבל בסכום מקסימלי, אך ישנו סכום מינימלי מומלץ של 0.25% הכתוב בכללי לשכת עורכי הדין. אולם, נהוג לקחת סכום חד פעמי לא באחוזים, של 6,000 ש"ח לכל הפחות בתוספת מע"מ. זאת, כיוון שמדובר בעסקה מורכבת אשר מצריכה עבודת נמלים מצד עורכי הדין. שכר טרחה זה משולם בגין הכנת ההסכם, הבדיקות, המסמכים והאישורים הנדרשים.

לעומת זאת, שכר הטרחה שיכול לקחת מכם עורך דין מצד הקבלן בגין רישום הזכות מוגבל מכוח החוק לסכום של חצי אחוז ממחיר הדירה או לסכום של 5,000 ש"ח בתוספת מע"מ, לפי הנמוך מביניהם. חשוב לציין שישנו חריג של דירת יוקרה, אשר לגביהן שכר טרחת עורך הדין בחוזה רכישת דירה מקבלן אינו מוגבל שכן לרוב מדובר בעסקאות מורכבות יותר, וכן ברוכשים שהם בעלי עסקים ולא אדם פרטי שיותר נתון לניצול בשל פערי ידע והבנה.

למה חשוב להתייעץ עם עורך דין מנוסה לרכישת דירת קבלן?

במידה ולא תשכרו את שירותיו של עורך דין לרכישת דירה מקבלן, עורך הדין אשר יהיה אחראי על רישום העסקה, על הבדיקות ועל עריכת הסכם הרכישה יהיה עורך הדין של הקבלן. לא משנה כיצד הקבלן או עורך דינו יציגו את הדברים, חשוב שתבינו כי אין מדובר בצד אובייקטיבי אשר מעוניין בטובת שני הצדדים, בטובת הצדק או בטובת העסקה. מדובר בעורך דין אשר מקבל את שכרו מהקבלן ומוודא כי העסקה נעשית על הצד הטוב ביותר עבור לקוחו. במידה ואתם מעוניינים בעורך דין אשר יעמוד על האינטרסים והזכויות שלכם בעסקה, תצטרכו לשכור את שרותיו בעצמכם.

בנוסף, יש לזכור כי רכישת דירה מקבלן חושפת את הרוכש לסיכונים רבים אשר הדרך היחידה למנוע אותם הוא באמצעות ביצוע בדיקות רבות ומשא ומתן על הסכם הרכישה, בהתבסס על שילוב בין ידע משפטי בדיני המקרקעין וניסיון רב שנים בעסקאות רכישת דירות מקבלן. ביצוע עסקה זו לבד עלול לחשוף אתכם גם להפסדים כבדים וגם להשלכות משפטיות. במשרדנו A.S Law Firm תוכלו לקבל ליווי משפטי על ידי עורכי דין בעלי מומחיות בדיני מקרקעין בעלי ניסיון רב בתחום של עסקאות רכש מקבלן, ולוודא שהעסקה תתבצע בצורה הטובה ביותר עבורכם. צרו קשר.

שאלות ותשובות

עקרונית, אדם יכול לייצג את עצמו בעסקת רכישת דירה מקבלן. אולם, סביר מאוד להניח שהסכם הרכישה אשר יקבל מטעם עורך הדין של הקבלן יהיה מנוסח בצורה דרקונית ובמטרה להטיב כמה שיותר עם הקבלן. כמו כן, עצם רכישת הדירה מקבלן ללא ייעוץ משפטי חושפת את הקונה לסיכונים רבים אשר מאוד לא סביר שיצליח למנוע את התממשות כולם לבדו.

עורך הדין מטעם הקבלן יכול להספיק לשם רישום העסקה בטאבו עבור שני הצדדים, כיוון שמדובר בפעולה פרוצדורלית. לעומת זאת, את עריכת ההסכם וביצוע הבדיקות הנדרשות עורך הדין מטעם הקבלן לא יוכל לבצע עבורכם, שכן הוא חב בחובות אמונים כלפי לקוחו בלבד ועליו לייצג אותו ואת האינטרסים שלו על הצד הטוב ביותר. לא מדובר בצד נטרלי אשר יכול לייצג אם אתכם וגם את הקבלן באותה עסקה כיוון שזה ישים את עורך הדין במצב של ניגוד אינטרסים. לכן, על הקונה לקחת עורך דין מטעמו אשר יוכל להגן על זכויותיו ועל האינטרסים שלו בעסקה חשובה זו.

בזכות הידע והניסיון של עורך הדין, לא יהיו פערי כוחות ביניכם לבין הקבלן על אף שהקבלן הוא לרוב שחקן חוזר ומנוסה בשוק הנדל"ן. עורך הדין יוכל לדאוג לכך שלא תקופחו או תנוצלו, ולהגן עליכם מהסיכונים הרבים אליהם אתם חשופים באמצעות ביצוע כל הבדיקות הנדרשות וניהול משא ומתן אפקטיבי מול עורך הדין של הקבלן. בנוסף, ולא פחות חשוב מכך, עורך הדין יוכל לסייע לכם בתכנון מס במטרה להפחית את מס הרכישה ומס השבח אשר עליכם לשלם, תוך ניצול מלא של פטורים ונקודות הזיכוי שברשותכם, ותוכלו לחסוך עשרות אם לא מאות אלפי שקלים.

אולי יעניין אותך

עורך דין ביטוחים
עורך דין ביטוחים

עורך דין ביטוחים תוכן עניינים נדמה לכם שהיחס שאתם מקבלים מחברת הביטוח מעולה כל עוד אתם משלמים, אבל מתהפך ב-180 מעלות כשאתם מנסים לתבוע? זו

לכתבה המלאה »
דיני ביטוח
דיני ביטוח

דיני ביטוח: דעו את זכויותיכם תוכן עניינים ברגעי האמת, כשהבית נפרץ או מוצף במים, הרכב נגנב או צריך לעבור ניתוח מורכב, עברתם תאונת עבודה או

לכתבה המלאה »