ייצוג בעסקת מכר מגרש לבניה

רכישת מגרשים וקרקעות הפכה לאפיק השקעה נפוץ בשנים האחרונות, וכן גם רכישה לשם בניית דירה מותאמת אישית לרצונות הקונה. על אף שמדובר באפיק משתלם בעל יתרונות מובהקים, ישנם ניואנסים רבים אשר עליכם לדעת, כגון השוני בין סוגי הקרקעות והמגרשים אשר ניתן לרכוש וכיצד תוודאו שאתם מבצעים עסקת רכישה מוצלחת. ריכזנו עבורכם במאמר זה את כל המידע שחשוב שתדעו.

תוכן עניינים

סוגי מגרשי נדל"ן ומקרקעין

עסקת נדל"ן אינה חייבת להיות מכירה של נכס בנוי ומוכן או אפילו בשלבי בניה. גם מכירה של קרקע ריקה אשר מאפשרת לבנות או להקים עליה פעילות כלשהי מהווה עסקת נדל"ן. הנה הסוגים העיקריים של מגרשי נדל"ן אשר ניתן לרכוש ומה המשמעות וההשלכות של רכישת כל אחד מהם:

  • מגרשים לחקלאות – קרקעות המיועדות לחקלאות ולא ניתן לבנות עליהם נכסים אחרים. מגרשים אלו מאפשרים לרוכשים אותם או לנצל את הקרקע לשם פיתוח גידולים חקלאיים, או לנסות ולקבל אישור לשינוי ייעוד, כפי שנהוג לכנות אותו "הפשרה" של הקרקע על ידי הרשויות. הפשרה של קרקע חקלאים לבנייה מעלה את ערך הקרקע בעשרות עד מאות אחוזים, אך מדובר בסיכון כיוון שגם כאשר מדובר בקרקע מאוד קטנה אשר אינה באמת מאפשרת ניהול חלקה חקלאית, עדיין ההפשרה שלה אינה וודאית ובטח שלא מועד ההפשרה. בנוסף, קיים הסיכון שלאחר שהקרקע תופשר היא גם תופקע כיוון ששינוי ייעודן של קרקעות מגיע לרוב יחד עם שינויים תכנוניים כגון הצורך לייצר תשתיות ומתקנים לטובת הציבור, לדוגמה מקורות להובלת מים, קווי חשמל, מוסדות חינוך, דת ורפואה וכו’. קיימים בישראל למעלה מ-20 חוקים המעניקים למדינה ולרשויות השונות זכות הפקעה, וחוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965 מסמיך את   המדינה לבצע רכישה כפויה (הפקעה) של זכות במקרקעין לצרכי ציבור, במקרים מסויימים אף ללא פיצוי.
  • מגרשים לבנייה – מגרשים המאפשרים למי שמחזיק בזכות הבעלות עליהם לבנות, בהתאם להגדרת ייעוד הקרקע. לרוב מדובר בקרקעות שמיועדות לבנייני מגורים או בתים פרטיים. לא כל מגרש שמיועד לבנייה יאפשר לכם לבנות את הבית שאתם רוצים ולכן יש לבדוק מראש את הגדרת ומגבלות יעוד הקרקע. ניתן לרכוש קרקע לבניה מהמדינה או בשוק הפרטי. אם ברצונכם לקנות מהמדינה, ישנה דרך אחת בלבד לעשות זאת והיא באמצעות השתתפות במכרז. עליכם להירשם במנהל מקרקעי ישראל ולהמתין שיתפרסם מכרז בעיר או בישוב שבחרתם. ניתן לבדוק בעיתונים או באתר של רשות מקרקעי ישראל לגבי מכרזים חדשים, ואפשר להשתתף במכרז עד 30 ימים מיום שפורסמה מודעה עליו.
  • מגרשים בהליך הפשרה – בניגוד לרכישת קרקע חקלאית אשר ניתן לקוות שתופשר, ישנם גם מגרשים אשר נמצאים כבר בהליכי הפשרה. האוכלוסייה בישראל גדלה בקצב אסטרונומי וכך גם גובר הביקוש לדיור, דבר אשר בלית ברירה מחייב את שינוי ייעודן של קרקעות חקלאיות תוך תקווה ששיפורים בטכנולוגיה חקלאית יאפשרו התייעלות בכמויות הגידולים פר שטח. רכישת מגרש שנמצא בהליך הפשרה הנו יקר משמעותית ממגרש אשר מיועד לחקלאות אך גם קיימת הרבה יותר וודאות לגבי כך שהקרקע אכן תיועד לבניה. ואמנם, אין וודאות לגבי מתי תסיים הקרקע את ההפשרה, כיוון מדובר בהליך ארוך אשר מבוצע על ידי המדינה, ועד שהקרקע אכן תהיה מוכנה לבנייה עשויות לחלוף שנים רבות.

מה חשוב לדעת לפני שעושים עסקה לרכישת מגרשים וקרקעות?

בנוסף לשאלת כדאיות העסקה, אשר כל רוכש צריך לבצע בטרם קונה נכס חדש, לפני שרוכשים מגרש או קרקע יש לבצע בדיקות יסודיות על מנת לוודא את הפרטים הבאים אשר יאפשרו לכם להימנע מחשיפה משפטית ולמזער את הסיכון שתצטרכו לשאת בהפסדים כבדים בהמשך.

  1. אין בעיה עם הזכויות על הקרקע – לפני שרוכשים קרקע, יש לוודא שאין עליה עיקולים, שיעבודים, חריגות, הפקעות, הערות אזהרה או כל מגבלה חוקית אחרת על הזכויות או החובות על הקרקע. זאת ניתן לבדוק בקלות באמצעות הוצאת נסח טאבו אונליין מלשכת רישום מקרקעין. נסח הטאבו משמש כ"תעודת הזהות" של הנכס, אשר מאפשר לבדוק את כלל הזכויות וההתחייבויות ביחס לנכס. לשם הוצאת נסח הטאבו תצטרכו לשאת באגרה סמלית אשר ללא ספק שווה את האפשרות לבדוק במהירות ובקלות כל כך הרבה סכנות אפשריות.
  2. האדם שמוכר לכם את הנכס הוא אכן הבעלים או בעל הזכויות עליו – אנו רגילים להאמין לאנשים כאשר הם מכריזים על בעלותם בנכס, בייחוד כאשר מדובר באנשי עסקים. אולם, קרו מקרים רבים בהם מבדיקה של נסח הטאבו ובדיקות נוספות של עורך הדין לגבי זהות המוכר עלה כי מדובר בתרמית, באדם עם זהות בדויה, או פשוט באדם שאין לו בעלות מוחלטת על הקרקע שהוא מעוניין למכור. על כן, על עורך הדין לוודא כי פרטי המוכר תואמים את אלו המופיעים לגבי הנכס במרשם המקרקעין, וכי הזכויות החוקיות בנכס תואמות.
  3. יעוד הקרקע תואמת את הצרכים שלכם – גם כאן, אין להאמין למילתו של המוכר ויש לבדוק היטב שייעוד הקרקע וההרשאה החוקית עליה הנה מה שסיכמתם בפועל. בין אם נאמר לכם שמדובר בקרקע חקלאית, קרקע בהליכי הפשרה או קרקע לבניה, כל זאת ניתן וצריך לברר מראש.
  4. מה סכום המסים שעליכם לשלם – שאלת המס עשויה להשפיע על כדאיות העסקה, בייחוד אם מדובר בעסקה בסכום משמעותי, ותכנון מס נכון עשוי לחסוך לכם עשרות אם לא מאות אלפי שקלים. חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963 קובע כי בעת רכישת נכס מקרקעין שאינו בניין או דירת מגורים, כגון מגרש לבנייה עצמית, שיעור מס הרכישה החל על הרוכש הוא 6% מסכום הרכישה. זהו סכום נמוך יחסית, לעומת למשל סכום של 8% מסכום רכישת דירה אשר אינו דירתו היחידה. אך הסכום עשוי להיות נמוך עוד יותר, כיוון שהחוק קובע כי יוחזר לרוכש 1/6 ממס הרכישה בהתקיים התנאים הבאים:

(א) ישנה תכנית המתירה לבנות על המגרש שנקנה לפחות דירה אחת המיועדת למגורים.

(ב) לפני שתמו 24 חודשים מיום מכירת המגרש, ניתן היתר לבניית לפחות דירת מגורים אחת.

כלומר, במידה ויש על הקרקע שנרכשה תכנית לבניית דירת מגורים אחת לפחות ובנוסף תוך שנתיים מיום חתימת חוזה הרכישה של הקרקע התקבל היתר בניה, תתוקן שומת מס הרכישה שישולם על המגרש ויעמוד על 5% בלבד.

באלו מקרים תצטרכו ליווי של עו"ד

הטיפול בעסקאות נדל"ן מצריך ליווי משפטי מקצועי נרחב כיוון שהוא כולל אלמנטים של דיני התכנון והבניה, דיני החוזים, דיני המיסוי ודינים נוספים כולל הבנה לעומק של הבירוקרטיה הנדרשת בכל אחד מתחומי משפט אלו.

  • רכישת מגרשים וקרקעות – ניתן לרכוש קרקע לבניה בשוק הפרטי או מהמדינה. רכישת מגרש מהמדינה נעשית רק באמצעות השתתפות במכרז של רשות מקרקעי ישראל. ניתן לרכוש מגרש לצורך בניית דירה אחת או יותר, לבד או עם שותפים. עסקת רכש של מגרש היא שונה באופן מהותי מעסקת רכש של דירה, ובנוסף לידע בדיני המקרקעין, דיני חוזים, דיני תכנון ובניה, מיסוי מקרקעין, היא מצריכה (במידה ואתם רוכשים מהמדינה) גם ידע בדיני המכרזים, בקיאות בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל ועוד.
  • קבוצות רכישה לרכישת קרקעות – רכישת קרקע עשויה להיות יקרה מידי עבור אנשים רבים. בנוסף לאפשרות של לקיחת משכנתה, בישראל ישנו פתרון נוסף של קבוצות רכישה, המאפשר למספר אנשים להתאגד על מנת לרכוש יחד קרקע ולבנות עליה בניין מגורים. זוהי אפשרות משתלמת מאוד כלכלית כיוון שהמחירים אשר הקבלן ייתן ברכישת פרוייקט שלם לעומת דירה אחת בלבד הם עדיפים בהרבה. בנוסף רכישה כזו מאפשרת גם לדעת מראש מי יהיו בעלי הדירות השכנים בבניין. ניתן ליצור קבוצת רכישה בצורה עצמאית על ידי התארגנות של חברים, בני משפחה או מכרים אחרים. לחלופין, ניתן להצטרף לקבוצת רכישה קיימת של יזם או חברת ניהול. חשוב מאוד שיהיה עורך דין לקבוצה עצמה שייצג את האינטרסים שלה מול הקבלן והיזם, אך בנוסף לכך, בייחוד כאשר מדובר בקבוצה שאינה של חברים או משפחה, חשוב שגם לכל חבר בקבוצה יהיה עורך דין אישי משלו אשר ידאג גם לאינטרסים האישיים שלו ולא רק לאינטרסים המשותפים של הקבוצה.
  • עסקאות קומבינציה – עסקאות קומבינציה נדל"ן הן עסקאות בהן בעל מקרקעין וקבלן או יזם מקימים יחד פרויקט בניה בשיתוף פעולה הכולל חלוקה ביניהם של רווחי או נכסי הפרויקט וכמובן גם האחריות וההוצאות. זוהי עסקה שנחשבת לרוב למשתלמת ביותר, אך מורכבת לא פחות. כמעט ולא ניתן לבצע עסקה זו בהצלחה ללא עורך דין המתמחה בליווי עסקאות קומבינציה, כולל ניהול משא ומתן, טיפול בחוזה, בתכנון המס ובבירוקרטיה המורכבת הנדרשת.
  • בדיקת זכויות בנייה למגרשים – לגבי כל מגרש למכירה קבעו רשויות התכנון את זכויות הבניה שלו, אשר תוחמות את היקף הבניה המותר לגביו באחוזים משטח המגרש. לא חייב לנצל את כל הזכויות (אף על פי לרוב מומלץ לעשות כן משיקולים כלכליים), אך אסור בהחלט לחרוג מהן. ישנן זכויות בניה מובנות אשר מוגדרות בתב"ע (תכנית בניין עיר) וזכויות בניה אישיות אותן מגדירה הוועדה לתכנון ובניה. עורך דין יכול לבצע עבורכם בדיקה מקיפה של כלל זכויות הבניה בנכס, על ידי יצירת קשר עם מחלקת ההנדסה של העיר או באתר העירייה, וכן באמצעות הוצאת נסח טאבו מאתר רשות מקרקעי ישראל תמורת תשלום סמלי.

אם ברצונכם לבחון את כדאיותה של השקעה ברכישת מגרש או קרקע, או שכבר קיבלתם את ההחלטה ואתם זקוקים לייעוץ משפטי במסגרת עסקת הרכישה, ליווי בכל הבדיקות הנדרשות, תכנון המס, או הגשת מועמדות למכרז לרכישת קרקע מהמדינה, משרדנו A.S. Law Firm מעניק שירותים אלו במשך שנים רבות לאין ספור לקוחות מרוצים בין אם מדובר בקרקעות לבניה, קרקע חקלאית או בתהליכי הפשרה. צרו קשר.

שאלות ותשובות

בטרם רכישת הקרקע, עורך הדין יכול להעניק לכם מידע חשוב על הקרקע שלכם כגון שיעור המס המשוער או המדויק אותו תצטרכו לשלם, לוודא שהעסקה בטוחה, מתבצעת במגבלות החוק והתכנית התכנונית, לבדוק שלא מדובר בתרמית או התחזות ושמי שנחזה כבעלים של הקרקע הוא אכן הבעלים החוקיים בפועל. השקעה בקרקע לרכישה מצריכה ידע נרחב בדינים שונים אשר אדם מן השורה ואפילו עורך דין מתחום אחר אינם יכולים לבצע ללא טעויות קריטיות. לכן חשוב להיעזר בעורך דין בעל התמחות וניסיון בעסקאות לרכישת מגרשים וקרקעות.

מגרשים לחקלאות, מגרשים בהליכי הפשרה ומגרשים לבניה. מגרשים לבניה יכולים להיות מיועדים לבניה למגורים, לבניה למשרדים ולמסחר, לתעשייה ופיתוח ועוד.

מס רכישה הנו תשלום חובה למדינה המוטל על רוכש זכות במקרקעין (כולל זכות במגרש או קרקע ללא בניה) בהתאם למדרגות המתעדכנות אחת לשנה, כאחוז משווי העסקה. שיעור מסר הרכישה בקניית מקרקעין שאינם בנויים הנו 6% כברירת מחדל. אולם במידה ויש לגבי הקרקע תכנית בנייה המותירה בנייה של לפחות דירה אחת למגורים, וניתן לה היתר לבניית דירת מגורים לפחות תוך 24 חודשים (שנתיים) ממועד הרכישה, שומת מס הרכישה תתוקן ל-5% בלבד, כלומר אחוז אחד ששולם יוחזר לרוכש.

אולי יעניין אותך

עורך דין ביטוחים
עורך דין ביטוחים

עורך דין ביטוחים תוכן עניינים נדמה לכם שהיחס שאתם מקבלים מחברת הביטוח מעולה כל עוד אתם משלמים, אבל מתהפך ב-180 מעלות כשאתם מנסים לתבוע? זו

לכתבה המלאה »
דיני ביטוח
דיני ביטוח

דיני ביטוח: דעו את זכויותיכם תוכן עניינים ברגעי האמת, כשהבית נפרץ או מוצף במים, הרכב נגנב או צריך לעבור ניתוח מורכב, עברתם תאונת עבודה או

לכתבה המלאה »